Kabinet kiest voor Blankenburgtunnel

Bij de aanleg van een nieuwe tunnel onder de Nieuwe Waterweg kiest het kabinet voor de Blankenburgtunnel. Volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur is deze oplossing goedkoper is sluit beter aan bij de verbindingen ten zuiden van de Nieuwe waterweg dan een westelijker gelegen Oranjetunnel. Een nieuwe tunnel moet de verkeersdruk op de Rotterdamse snelwegen verlichten en zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven. De Tweede Maasvlakte zal voor extra verkeersdrukte zorgen; naar verwachting meert daar in 2013 het eerste schip af. De Beneluxtunnel kan die extra drukte niet aan.

De aanleg van deze variant kan rekenen op steun van een meerderheid van de betrokken lokale overheden, Havenbedrijf Rotterdam en het Rotterdamse bedrijfsleven. Milieuorganisaties en bewonersorganisaties pleitten voor de Oranjetunnel, omdat de Blankenburgvariant natuur en leefbaarheid in het gebied zou aantasten. Ook de ANWB vond het een beter alternatief. Natuur- en milieuorganisaties zijn boos over de keuze van de minister. Ze vinden het besluit ‘onbegrijpelijk’, omdat de tunnel in hun ogen het natuurgebied Delfland vernietigt. Daarnaast noemen ze dit een tijdelijke oplossing is die het fileprobleem alleen maar verplaatst. Ook komt er een tunnel die de A13 en de A16 met elkaar verbindt. De tunnels zijn op zijn vroegst in 2020 klaar. Bij beide tunnels wordt tol geheven: 1 à 2 euro per personenauto.

Lees ook:Tweede Coentunnel krijgt het groene licht
Lees ook:Groen licht voor doortrekken A4
Lees ook:Tunnels A73 voorlopig in weekend dicht
Lees ook:Grootste wegenproject in Nederland van start
Lees ook:Nieuwe fiets/voetgangerstunnel onder Amsterdam CS geopend

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>