Maandag 21 maart 2011 ondertekende minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur op luchthaven Schiphol het tracébesluit Schiphol-Amsterdam-Almere. Daarmee kan de uitvoering beginnen van het grootste wegenproject in Nederland. De komende tien jaar worden de snelwegen A1, A6, A9 en A10 verbreed, tunnels en een aquaduct aangelegd en 100 bruggen en viaducten aangepast.
Het project kost in totaal 4,4 miljard euro. Om de overlast voor omwonenden te verminderen, wordt er in totaal 36 kilometer aan geluidsschermen geplaatst en geluidsreducerend asfalt gebruikt. In het budget is ook de aanleg van natuur, water en fietspaden opgenomen. De werkzaamheden moeten in 2020 klaar zijn. Daarnaast wordt 1,4 miljard euro geïnvesteerd in het treinverkeer tussen Lelystad en Schiphol. De minister beloofde dat automobilisten in deze regio binnen tien jaar in de spits gemiddeld 80 kilometer per uur rijden. Het gaat volgens Schultz om een ‘economisch topgebied’: doorstroming is cruciaal voor de ontwikkeling van de noordzijde van de Randstad en ‘daarmee voor heel Nederland’.
Lees ook:Betuweroute bestaat tien jaar
Lees ook:Kabinet kiest voor Blankenburgtunnel
Lees ook:Rijkswaterstaat: ‘Stijging verkeersdrukte op rijkswegen zet door’
Lees ook:Nederland krijgt met doortrekking A15 eerste tolweg
Lees ook:Fakkeloptocht Loppersum verplaatst naar Groningen Stad
Leuk natuurlijk die bulk met geld. Maar voordat we 80 kilometer per uur kunnen rijden zullen we heel langzaam moeten rijden vanwege de werkzaamheden: http://www.hendrik-jandewit.nl/2011/03/verbreden-verbindingen-almere-kost-niet-alleen-geld/