Verbod vrachtverkeer Merwedebrug ‘grote gevolgen voor logistiek Nederland’

IMG_20160515_181522Vrachtverkeer mag de komende tijd niet over de Merwedeberug op de A27 bij Gorinchem rijden. Vorige week werden er haarscheurtjes ontdekt in de stalen draagbalken. Toen mochten vrachtwagens zwaarder dan 60 ton de brug niet meer gebruiken, maar nu verbiedt Rijkswaterstaat in beide richtingen alle voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Ook de lijnbussen van Arriva mogen er niet overheen. Reden: uit nader onderzoek bleek dat de scheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog ernstiger zijn dan van de noordelijke boog.

Het verbod heeft grote gevolgen voor de logistieke sector. Per dag rijden er zo’n 95.000 voertuigen over de Merwedebrug, waaronder 18.000 vrachtwagens. De alternatieve route via de A2, de A15 en de A59 is 50 kilometer langer en zorgt voor minimaal 500.000 euro extra kosten per dag. Volgens Rijkswaterstaat is de ijzeren constructie van de brug door voortdurende belasting – met name door zware voertuigen – constant in beweging. Op den duur ontstaat slijtage. Personenauto’s mogen de brug wel blijven gebruiken, omdat die veel lichter zijn en daardoor minder bijdragen aan slijtage van de brug. Rijkswaterstaat wil dat de brug binnen twee maanden weer voor alle verkeer open kan, maar hoopt dat dit sneller kan.

Lees ook:Amsterdam taboe voor vieze vrachtwagens
Lees ook:Verkeersinfarct Utrecht – Rijkswaterstaat: ‘stel reis uit’
Lees ook:Vrijdagavond komt gigantische spoorbrug op zijn plek bij Muiderberg
Lees ook:Nijmegen heeft derde Waalbrug
Lees ook:Verlichting aantal snelwegen ’s nachts uit

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>