Luchtruim tot zeker 14.00 uur op slot

IMG_20160531_144100Het Nederlandse luchtruim blijft tot in ieder geval 14.00 uur  op slot. Dat meldde de Inspectie Verkeer en Waterstaat vannacht. De vulkanische aswolk uit IJsland  hangt nog steeds boven Europa. Vliegen is gevaarlijk omdat de as de motoren van een toestel kan laten vastlopen. Sinds donderdag 19.00 uur is het luchtruim boven Nederland dicht. Inspectie Verkeer en Waterstaat, de Militaire Luchtvaart Autoriteit, Luchtverkeersleiding Nederland en het KNMI besloten het luchtruim gesloten te houden.

België heeft het vliegverbod verlengd tot vanavond 20.00 uur, Groot-Brittannië tot 19.00 uur. Het  Duitse luchtruim blijft ook tot zeker 14.00 uur op slot, in het noorden van Frankrijk tot 12.00 uur en in Noord Italië tot 12.00 uur. NS Highspeed zet zaterdag vijf extra lange Thalys treinen in van en naar Brussel/Parijs en er rijden drie extra Eurostar treinen tussen Brussel en Londen. Touroperators proberen gestrande reizigers per bus te vervoeren. Reisorganisaties beramen zich op het inzetten van bussen om gestrande toeristen en scholieren uit Zuid-Europa op te halen: ‘Zeker als de aswolk naar het zuiden drijft. Zodat ook luchthavens in Italië en Spanje langer dicht moeten’, aldus een zegsman. Vrijdagavond bivakkeerden nog tussen de 1000 en 1500 gestrande passagiers op Schiphol. De luchthaven onderzoekt of het wenselijk is ze in het douanegebied te laten verblijven.

Lees ook:Luchtruim zeker tot morgen 6.00 uur dicht
Lees ook:Groot deel Europees luchtruim zit potdicht
Lees ook:Luchtruim boven Nederland dicht vanaf 19.00 uur
Lees ook:Kritiek op luchtvaartverbod groeit
Lees ook:Aswolk legt vliegverkeer lam

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>