Verbouwing Utrecht CS – grootste spoorknooppunt van het land – is klaar!

IMG_20160918_182302Vorige week deden twee koninginnen (Máxima en Mathilde) het nieuwe station Utrecht CS al aan, maar vanmiddag is het feest in de nieuwe stationshal, met tal van activiteiten en de officiële opening om 15.30 uur door staatssecretaris Dijksma. De verbouwing duurde ruim vijf jaar. De nieuwe hal is twee keer zo groot en een stuk hoger dan dan de vorige en voor wie niet met de trein gaat (en dus niet door de toegangspoortjes komt), loopt er naast de hal een buitenpad over de perrons van het centrum naar de Jaarbeurs-zijde.

Het is een van de grote stations die een metamorfose ondergaan. De inmiddels verbouwde stations Rotterdam CS en Arnhem CS zijn architectonische juweeltjes, maar in Utrecht was het bijna niet te doen er ‘iets moois van maken’, omdat het station over een wirwar van rails en een lange rij perrons heen loopt. ProRail wist de spoorvernieuwing van het grootste knooppunt van Nederland 50 miljoen euro goedkoper uit te voeren dan gepland; de spaghetti aan rails is ‘ontward’, het aantal wissels drastisch teruggebracht en er kwam een extra perron bij. Hierdoor kunnen treinen sneller het station in en uit en groeide de capaciteit van 100 naar 150 treinen per uur. Het stationsgebied buiten Utrecht CS is voorlopig nog een grote bouwput. De projectnaam CU2030 doet vermoeden (en vrezen) dat de bouwoverlast nog jaren gaat duren, zowel aan de centrumkant als de Jaarbeurszijde.

Lees ook:Amsterdam onbereikbaar per trein
Lees ook:Nieuwe reizigerstunnel Station Zwolle gaat 27 juni open
Lees ook:Treinverkeer in Randstad is een janboel
Lees ook:Treinverkeer Amsterdam weer normaal
Lees ook:Utrecht krijgt grootste fietsenstalling ter wereld

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>