Christian Boltanski in de Oude Kerk: 23 november 2017 tot 29 april 2018

IMG_20160514_134504Dit najaar verrijst een radicale en omvangrijke tentoonstelling van Christian Boltanski in de Oude Kerk. Boltanski geldt als een van de grootste kunstenaars ter wereld, met een oeuvre dat zich buigt over de vraag op welke manier wij herinneren en herdenken. In een religieus monument als de Oude Kerk, met haar acht eeuwen geschiedenis en 2200 gedenkstenen, is het werk van Boltanski op zijn plaats. De kunstenaar creëert een site-specifieke compositie bestaande uit zeven verschillende werken die stilstaan bij de vraag wat na ons komt. Gelet op het feit dat hij een dit jaar eindigende weddenschap op zijn leven heeft afgesloten, is dit werk in hoge mate autobiografisch (bron: persbericht).

NA is een tentoonstelling die naar verwachting een diepe indruk zal maken op de bezoeker. De installaties, die op maat van de eeuwenoude kerk worden gerealiseerd, zijn indringend en spreken de bezoeker zelfs letterlijk aan. Meer dan 50 zwarte tombes van 3×4 meter en in hoogte variabel, verrijzen op de bestaande grafstenen. Daartussendoor lopen zogenaamde hommes qui marchent, lopende staketsels die refereren aan het werk van Alberto Giacometti (1901-1966). Als je er dichtbij in de buurt komt stellen ze je een vraag: ‘vertel me, ben je eenzaam?’, ‘vertel eens, waar ben je thuis?’. In het schip liggen de gedragen jassen van talrijke Amsterdammers. Na de tentoonstelling gaan ze weer terug naar de eigenaar. De overige werken worden vernietigd. Christian Boltanski: “A church, like Oude Kerk, is a place to think. You spend time in this. And afterwards, you go back into the city with the cars and the shops and into your life.”

Christian Boltanski

Gefascineerd door collectieve herinneringen, vergankelijkheid en het verstrijken van tijd, ontwikkelde Christian Boltanski (Parijs, 1944) een indrukwekkend oeuvre van schilderijen, sculpturen, films en installaties die deze onderwerpen direct of indirect aan de orde stellen. Boltanski maakt hierbij regelmatig gebruik van gevonden voorwerpen, zoals in No Man’s Land (Drill Hall, New York 2010), een enorme berg met gedragen kleding met op de achtergrond de soundtrack van duizenden kloppende mensenharten die de anonimiteit en het lot versterken van het menselijk bestaan. Boltanski creëerde in 2008 Les Archives du Coeur, een auditieve verzameling van kloppende mensenharten in Naoshima (Japan), realiseerde meerdere keren een werk op de Biënnale in Venetië waaronder de installatie Chance in 2011 en ontving talrijke nationale en internationale prijzen voor zijn oeuvre. Zijn werk is onderdeel van de meest toonaangevende musea waaronder: MoMA, The Museum of Modern Art, New York, USA, The Tate Collection, London, England en in Nederland De Pont, Tilburg. In dat museum vond zijn meest recente Nederlandse solo-expositie plaats in 1996.

Publieksprogramma

Met de vroege-ochtend-concertserie Silence worden muzikale relaties gelegd met het werk van Boltanski, op conceptueel en ruimtelijk niveau. Hierbij werkt curator muziek Jacob Lekkerkerker samen met componist Frank Krawczyk (1969). Met hem en Jean Kalman maakte Boltanski dit voorjaar een collectieve opera in Bologna.Het educatieprogramma, uitgevoerd in samenwerking met het Joods Historisch Museum, richt zich onder andere tot middelbare scholen en wil jongeren laten stilstaan bij manieren van herinneren. Het werk van Boltanski laat zich goed verklaren uit zijn jeugd. De gehele oorlog zat zijn vader, van Joodse afkomst, ondergedoken onder de plankenvloer van hun Parijse appartement.In een online en offline programma wordt stil gestaan bij manieren van herdenken in onze digitale tijd: wat komt na ons online? Leeft ons profiel langer dan wijzelf?

Oude Kerk

De ambitie van de Oude Kerk om een nieuw publiek te bereiken met een interhistorisch programma waarin hedendaagse kunst en geschiedenis een relatie aangaan ontstond in 2012. Inmiddels heeft zij zich op dit gebied een nog steeds groeiende reputatie verworven. De spraakmakende installaties genereren een rap toenemend nieuw publiek voor de kunst; in de Oude Kerk staat de kunstervaring centraal. De projecten in de Oude Kerk ontstaan altijd op de plek zelf (site-specifiek), vanuit cultuurhistorische waarden, zijn doorgaans omvangrijk (de kerk telt 3000 m2) en zorgvuldig gemaakt: het gebouw uit 1306 kent een strikte gebruiksaanwijzing. Buurt en omgeving worden bij de totstandkoming van nieuw werk actief betrokken.

A – Christian Boltanski
24 november 2017 t/m 29 april 2018
Oude Kerk, Oudekerksplein (wallen), Amsterdam
prijs: 12 euro (Museumkaart, Vrienden van de Oude Kerk, ICOM card, I Amsterdam city card, stadspas vrij entree)
openingstijden: dagelijks 10 – 18 uur m.u.v. zondag 13 – 17:30 uur

Lees ook:Iswanto Hartono van 29 september tot en met 15 november in de Oude Kerk
Lees ook:Tentoonstelling Marinus Boezem in Oude Kerk verlengd tot en met 30 april
Lees ook:El HEMA in collectie Graphic Design Museum
Lees ook:Oude Kerk Amsterdam toont nieuw werk Marinus Boezem
Lees ook:Amsterdam koploper op gebied van hedendaagse kunst

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>