Retrospectief Jean-Pierre Melville in EYE Amsterdam

IMG_20160505_154049EYE eert de Franse regisseur Jean-Pierre Melville (1917-1973) met een retrospectief van woensdag 9 tot en met vrijdag 31 januari, het eerste grote overzicht van zijn werk in Nederland. Melville geldt als een van de meest invloedrijke regisseurs van de Franse naoorlogse cinema. Ook hedendaagse regisseurs als Nicolas Winding Refn, Jim Jarmusch en John Woo (‘Melville is God to me’) zijn schatplichtig aan de uitgebeende, sterk visuele stijl van de maker van klassieke policiers en thrillers als ‘Le samouraï’, ‘Le cercle rouge’ en ‘Un flic’ (bron: persbericht).

Zie ook: Films, wat kunnen we verwachten in 2014?

De als Jean-Pierre Grumbach geboren Melville maakte tussen 1947 en 1972 dertien speelfilms.Hij begon rond 1950 jaren vijftig als onafhankelijk filmmaker en -producent, voor die tijd een opmerkelijke stap. In die jaren werkte hij als één van de eersten buiten de studio, op locatie, met niet-professionele acteurs en een beperkt budget, reden waarom filmers als François Truffaut en Jean-Luc Godard hem omarmden als geestelijk vader van de nouvelle vague. Het retrospectief in EYE sluit aan bij de internationale belangstelling voor Melville. Verschillende filmmusea zoals de Cinémathèque Française organiseerden de afgelopen jaren overzichten en brachten zijn films opnieuw uit. De laatste jaren verschenen ook nieuwe publicaties over leven en werk van de oud-verzetsman, gangsterfilmspecialist en liefhebber van klassieke Hollywoodfilms, waaronder Ginette Vincendeaus ‘Jean-Pierre Melville: An American in Paris’. Het retrospectief in EYE, aan de IJpromenade 1 in Amsterdam,  is het eerste grote overzicht van Melvilles oeuvre in Nederland.

EYE vertoont zijn belangrijkste speelfilms, waaronder de gangstertrilogie met Alain Delon en de bij het grote publiek minder bekende oorlogstrilogie Le silence de la mer, Leon Morin, prêtre en L’armée des ombres. Ook is er aandacht voor de relatie van Melville tot de nouvelle vague (met een double bill van A bout de souffle en Bob le flambeur ) en zijn invloed op de hedendaagse cinema (Cinema Egzotik vertoont Walter Hills The Driver en The Killing van John Woo). Melville-kenners spreken over de filmmaker, zijn inspiratiebronnen en de betekenis van zijn films voor hedendaagse regisseurs.

Vertoningen:

Le silence de la mer (1949), 9 jan 19.15

Les enfants terribles (1950), 14 jan 19.15 + 24 jan 21.30

Bob le flambeur (1955), 22 + 27 + 30 jan 19.15

Leon Morin, prêtre (1961), 19 jan 19.15

Le doulos (1962), 20 jan. 19.15

Le samouraï (1967), 11 jan 21.30

L’armée des ombres (1969), 18 jan 21.30 + 28 jan 19.00

Le cercle rouge (1970), 16 + 25 jan 21.30; 29 jan 19.00

Un flic (1972), 31 jan 21.30

Cinema Egzotik: 10 jan 20.00: ‘Melville Tribute – Lone Wolf Night’. Vertoning The Driver (Walter Hill, 1978) en The Killer (John Woo, 1989). Presentatie Martin Koolhoven en EYE-programmeur Ronald Simons.

Soirée Melville: 20 jan 19.15: lezing van Melville-aficionado Bart van der Put, filmjournalist voor Het Parool. Vertoning Le doulos.

Melville en de nouvelle vague: 27 jan 19.15: double bill Bob le flambeur en À bout de souffle (Jean-Luc Godard, 1960). Inleiding door EYE-programmeur Leo van Hee.

 

Lees ook:Alle films van Alex van Warmerdam in EYE Amsterdam
Lees ook:Internationaal Film Festival Rotterdam 2010
Lees ook:Cinema Palace in Haarlem sluit de deuren na het Filmfestival
Lees ook:EYE presenteert: Jean Desmets droomfabriek – De avontuurlijke jaren van de film (1907–1916)
Lees ook:Amsterdam Turkish Film Festival

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>