Matthäus Passion, een Nederlandse traditie

IMG_20160605_160345Pasen en de Matthäus Passion zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ieder jaar (2013: klik hier) wordt dit oratorium van Bach door heel Nederland opgevoerd, met als jaarlijkse traditionele hoogtepunten het concert op Goede Vrijdag in de Grote Kerk in Naarden en op meerdere dagen voor Pasen in het Concertgebouw in Amsterdam. De Matthäus Passion is één van de bekendste werken van Johann Sebastian Bach en bezingt het lijden -en sterfverhaal van Jezus volgens het evangelie van Matheus. Bach was een Duitse componist van Barokmuziek en geldt als de grootste en invloedrijkste componist ooit. Honderden componisten na hem zagen hem als lichtend voorbeeld.

 

Het werk werd voor het eerst gespeeld op Goede Vrijdag in 1729 in de Thomaskerk in Leipzig. In 1870 kwam het stuk voor het eerst naar ons land. De Nederlandse Matthäus ontstond door dirigent Willem Mengelberg en in de Grote Kerk in Naarden. In 1899 dirigeerde Mengelberg in het Concertgebouw in Amsterdam, met een mega bezetting: een groot orgel en 450 man aan orkest en koor. In het Concertgebouw klapt het publiek na afloop niet: in de kerk gebeurt dat immers ook niet. In 1922 organiseerde de Nederlandse Bach Vereniging op Goede Vrijdag een opvoering van de Matthäus Passion in de Grote Kerk in Naarden, in de oorspronkelijke versie en een veel kleinere bezetting dan bij Mengelberg. Dat groeide uit tot een jaarlijks society-event, waar tout Nederland met naam en rang naartoe komt.

 

In 2006 verscheen een Nederlandstalige versie, vertaald door Jan Rot. Deze Matheus Passie wordt donderdag 9 en vrijdag 10 april 2009 uitgevoerd in de Amsterdamse Chassékerk. In de Grote Kerk van Breda is tot en met Pasen de beroemde en omstreden kruisweg van de Vlaamse kunstenaar Albert Servaes te zien. Hij maakte 90 jaar geleden veertien afbeeldingen van het lijden van Jezus. Ze zijn bijna een eeuw niet te zien geweest: het fel realistische karakter van de kruisweg viel niet in de smaak bij de Rooms-katholieke kerk. Rome verbood de werken in het openbaar te laten zien. Na omzwervingen kwam de kruisweg in de jaren vijftig in de abdij van de Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven Berkel-Enschot terecht en kreeg na opheffing van het kerkelijk verbod een plek in de kloostergang. De werken zijn voor het eerst voor een groot publiek te zien.

Lees ook:Matthäus Passion werd traditie in Nederland
Lees ook:Matthäus Passion in de Paasweek
Lees ook:Matthäus Passion – een Nederlandse paastraditie
Lees ook:Week voor Pasen: tijd voor de Matthäus Passion
Lees ook:Nederlandse traditie voor Pasen: uitvoeringen Matthäus en Johannes Passion

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>