De weken voor Pasen (zondag 5 en maandag 6 april) wordt overal in het land traditiegetrouw de Matthäus Passion uitgevoerd, een van de jaarlijkse culturele hoogtepunten van – met name calvinistisch – Nederland. Het oratorium van Johann Sebastian Bach (1685-1750) bezingt het lijden en sterven van Jezus volgens het evangelie van Matheus. Bach was van 1723 tot zijn dood in 1750 cantor van de Thomaskirche in Leipzig, waar de passie in 1729 voor het eerst te horen was.
Bach componeerde voor iedere zondag een cantate, voor Palmzondag de Matthäus Passion en voor Witte Donderdag de Johannes Passion (volgens insiders de mooiste passie van Bach). In 1899 dirigeerde Mengelberg de Matthäus Passion met maar liefst 450 man aan koor en orkest in het Concertgebouw in Amsterdam. In 1922 organiseerde de Nederlandse Bach Vereniging op Goede Vrijdag een (bescheidener) opvoering in de Grote Kerk in Naarden. Dat groeide uit tot een jaarlijks society-event waar tout-Nederland op af komt en is naast de uitvoeringen in het Concertgebouw de belangrijkste van alle concerten in het hele land (lijst: zie website).
Opnames voor het EO-tv-programma The Passion, inmiddels ook een traditie aan het worden, vindt dit jaar op Witte Donderdag plaats in Enschede. Meezingen met de Matthäus kan hier en daar ook tijdens Meezingconcerten. Aardig detail: in het Concertgebouw weet het publiek niet of je na afloop moet applaudisseren of niet. In de kerk hoort dat niet; in een concertzaal wel, maar mag dat na een ‘religieus stuk’?
Lees ook:Nederlandse Paastraditie: uitvoeringen Matthäus Passion
Lees ook:Nederlandse traditie voor Pasen: uitvoeringen Matthäus en Johannes Passion
Lees ook:Matthäus Passion in de Paasweek
Lees ook:Matthäus Passion – een Nederlandse paastraditie
Lees ook:Matthäus Passion: typisch Nederlandse traditie voor Pasen