Nog geen treinverkeer westkant Amsterdam

Na het treinongeluk gisteren op het baanvak Amsterdam CS-Sloterdijk rijden er nog geen treinen aan de westkant van Amsterdam: tussen het Centraal Station en Zaandam, Haarlem en Schiphol. De luchthaven is bereikbaar vanaf Amsterdam-Duivendrecht. In het gunstigste geval kunnen er vanaf 13.00 uur wat treinen gaan rijden, maar ProRail zegt dat reizigers er rekening mee moeten houden dat de stremming nog de hele dag kan duren. De twee treinen die gisteren rond 18.30 uur op elkaar botsten, staan nog op de plaats van het ongeluk.

Update: tegen 13.00 uur zijn beide treinen weggesleept. 

 

De oorzaak – een menselijke fout of een technisch mankement – is nog niet bekend; beide treinen reden niet harder dan 40 tot 60 km/uur. Sleeplocomotieven staan klaar om de treinstellen weg te slepen, maar eerst moet het onderzoek worden afgerond hoe het mogelijk was dat één van beide treinen op het verkeerde spoor reed. Pas daarna is er zicht op de rails en kan ProRail de spoorbaan op schade controleren. Mogelijk moet de intercity in stukken worden gezaagd: dan zal de stremming nog langer duren.

 

Vanmorgen is het aantal gewonden bijgesteld: ongeveer 120, van wie 42 zwaargewond. Volgens de hulpverleners is iemand zwaargewond die niet zonder hulp zelf uit de trein kon komen. De meesten zijn naar het VU Medisch Centrum vervoerd, maar er liggen ook gewonden in het Slotervaartziekenhuis en het Lucas Andreas Ziekenhuis. De meeste mensen liepen kneuzingen en botbreuken op omdat ze tussen de stoelen door naar voren werden geslingerd en kregen glas in het gezicht doordat ruiten braken.

Lees ook:Treinverkeer in Randstad is een janboel
Lees ook:Voorlopig geen Fyra naar Brussel
Lees ook:Grote treinramp in België
Lees ook:Treinverkeer Randstad een puinhoop
Lees ook:Treinverkeer Utrecht en omgeving nog ontregeld

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Nog geen treinverkeer westkant Amsterdam

  1. johversluis

    Ooggetuigen meldden dat mensen in de treinen als projectielen door de lucht vlogen. Alles jakkert met hoge snelheid door stad en land. Treinen, trams en autobussen moeten daarom veiligheidsgordels hebben!

      /   Reply  / 
  2. Tim

    Kwam inderdaad erg traag op gang. Het is natuurlijk ook best een grote onderneming, maar ik vraag me af of het niet vele malen sneller had gekund.

      /   Reply  / 
  3. Marco

    Ik denk dat een gemiddelde veekeerregelaar het sneller had kunnen fiksen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>