Kilometerheffing: niet-autorijder de dupe

fileDe sateetjes lagen al te sudderen voor de traditionele barbecue die het zomerreces inluidt, toen minister Eurlings van Verkeer op de valreep een nieuw autogedrocht door de Kamer wist te loodsen. Hij mag met proeven voor rekeningrijden beginnen, de motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft en de provincie mag daarvoor in de plaats een nieuwe belasting bij haar burgers innen. ‘Overigens gaan ook niet-automobilisten meebetalen aan de nieuwe belasting’, klonk het tussen neus en lippen door op het journaal. Wat krijgen we nou? Geen auto bezitten, niet eens auto kunnen rijden, nooit in een auto zitten en wél moeten meebetalen aan een nieuw soort autobelasting?
Zie ook 'Filedruk fors gestegen'.

 

In de tarieven van het rekeningrijden worden de autobelastingen verwerkt, maar ook de ‘opcenten’: een slordige miljard euro per jaar, die nu nog naar de provincies gaan. Omdat de provincies deze inkomsten verliezen, mogen die straks een nieuwe belasting invoeren. Autorijders zijn goedkoper uit, omdat de motorrijtuigen-belasting en de bpm (aanschafbelasting nieuwe auto’s) verdwijnt. Als ze veel rijden, gaat dat ze meer kosten, dát wel. En mensen die de auto laten staan, moeten de nieuwe belasting óók ophoesten. Sterker nog: iedereen, zelfs mensen zónder auto. Eurlings vindt het eerlijker dat iedere burger betaalt en dat de auto niet meer de provinciale melkkoe is. ‘De reiziger in het openbaar vervoer draait ervoor op’, concludeert GroenLinkser Wijnand Duyvendak. Maar de Kamer nam er genoegen mee, ging tevreden van de sateetjes genieten en liet de burger weer eens voor wat die is – of niet is. Wel of geen auto maakt niets uit: dokken zul je straks!

Lees ook:Heb je geen auto? Tóch autobelasting betalen!
Lees ook:Rechter verbiedt busstaking in de spits
Lees ook:Streekbussen gaan weer rijden in de spits
Lees ook:Weerzin busstakingen groeit: Rover naar rechter
Lees ook:Wordt de Filevrije Dag een succes?

1 Reacties // Reageer

One thought on “Kilometerheffing: niet-autorijder de dupe

  1. Leo

    Het is wel duidelijk dat onze regering zich niets gelegen laat liggen aan de mening van haar burgers. Haar kiezers, haar achterban. Weinig tot geen draagkracht voor dit onzalige plan als er geen duidelijke afspraken worden gemaakt over de kosten-neutrale opzet. Nu is dat laatste al een wassen neus, want tegen de tijd dat we toe zijn aan dat vermaledijde tolrijden heeft men de brandstofprijzen al boven de 2 euro per liter gebracht, de BPM naar 50% en de MRB naar ongekende hoogten. Om daar dan weer een milieupuntensysteem aan te hangen waardoor alleen fietsen nog een groen a-label kunnen verkrijgen. Het enige dat helpt tegen al die files is gewoon meer wegen bouwen en dan graag zonder tientallen op- en afritten om de kilometer. Visie, vooruitzien. Het mankeert aan deze normen en waardenregering ten ene male. Maar ja, als je ook alleen maar bezig bent met andere zaken en de automobilist ziet als onuitputtelijke (en milieucriminele) bron van inkomsten, is alles geoorloofd. Tijd voor een boycot, een blokkade of wat dies meer zij…..Want er zijn meer redenen om dit aso-reli kabinet te stoppen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>