Amsterdamse Beurspassage (Nowadays) genomineerd voor MIPIM Award

IMG_20160518_142136De Beurspassage Amsterdam, onderdeel van het project Nowadays, is als enige Nederlandse inzending voorgedragen voor een MIPIM Award, in de categorie Best Urban Regeneration Project. De in 2013 gestarte herontwikkeling van de panden Damrak 70, 80 en Nieuwendijk 196 en de Beurspassage met het kunstwerk Amsterdam Oersoep is een van de grootste Nederlandse binnenstedelijke retail-herontwikkelingen van de afgelopen jaren. In totaal werden 214 projecten uit 46 landen beoordeeld. Per categorie bleven vier genomineerden over. De prijzen worden op 16 maart uitgereikt tijdens de MIPIM in Cannes (bron: persbericht).

De MIPIM is de jaarlijkse internationale vastgoedbeurs in Cannes. Met de nominatie voor deze prestigieuze internationale prijs staat de Beurspassage (Nowaydays), die in Nederland al veelvuldig in de media bejubeld en geprezen is, nu ook internationaal in de spotlights. Nowadays is een bijzonder omvangrijk project en – voor Nederlandse begrippen – een uitzonderlijk grote en ingrijpende renovatie van winkelvastgoed in het drukste winkelgebied van Nederland. Een enorme technische uitdaging. De oplevering van het project is een grote stap voorwaarts in de regeneratie van de historische binnenstad als onderdeel van het ‘Rode-loperplan’.

Nieuw Amsterdams icoon
In opdracht van het Bouwinvest Retail Fund transformeerde ontwikkelaar Top Vastgoed de verouderde panden Damrak 70, 80 en Nieuwendijk 196 naar hypermoderne vestigingen van internationale retailers, zoals Zara, JD Sports en C&A en Primark, die hier hun flagship stores vestigden. In totaal is er 27.500 m2 aan nieuw, hoogwaardig winkelgebied opgeleverd. De magnifieke Beurspassage, die het Damrak met de Nieuwendijk verbindt, vormt de kroon op het werk van de herontwikkeling.

De nieuwe passage omvat het totaalkunstwerk van kunstenaarsduo Arno&Iris (bekend van de plafondafbeelding ‘Horn of Plenty’ in de Markthal Rotterdam) en Hans van Bentem (bekend van onder andere zijn beroemde kroonluchters uit de ‘Flowerbomb’ campagne van Victor & Rolf) en is een ode aan de Amsterdamse grachten. In het kunstwerk zijn onderdelen terug te zien die het verhaal van de stad vertellen: de penselen van Rembrandt, de talrijke verdronken fietsen, zeemanstattoo’s, de symmetrie van de Amsterdamse herenhuizen en nog veel meer. Hiermee is Amsterdam een icoon rijker geworden.

Lees ook:Amsterdamse Beurspassage (Nowadays) genomineerd voor NRW Jaarprijs
Lees ook:Beurspassage Amsterdam wordt imposant kunstwerk
Lees ook:Opening Beurspassage Amsterdam op vrijdag 2 december
Lees ook:Coverwedstrijd ‘Aan de Amsterdamse grachten’ n.a.v. opening Beurspassage Amsterdam
Lees ook:Wethouder legt eerste steen Beurspassage Amsterdam

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>