EYE Amsterdam presenteert 90 jaar Japanse cinema

300px-OverhoeksEYE presenteert vanaf 25 september een programma over de geschiedenis van de Japanse film, van 1926 tot nu. Naast klassiekers van grote namen als Yasujirō Ozu en Akira Kurosawa zijn karakterstudies van de in Nederland nog onbekende regisseur Mikio Naruse te zien. Het hoofdprogramma ‘MŪBII JAPAN – tragische liefdes in de Japanse film’ neemt Naruses belangrijkste thema tot uitgangspunt. Ook is er aandacht voor niet eerder in Nederland vertoonde Japanse klassiekers en krijgt Hirokazu Kore-eda’s nieuwste film Our Little Sister zijn (Nederlandse) première. Een symposium en een filmcursus behoren eveneens tot het programma. De titel verwijst naar de fonetische omzetting van het Engelse movie  naar het Japans (bron: persbericht).

Sinds de jaren dertig geldt de Japanse cinema als  een van de belangrijkste filmculturen van de wereldcinema, met Ozu en Kurosawa als boegbeelden. Kurosawa’s misdaadvertelling Rashomon markeerde in 1950 de doorbraak van de Japanse film in het Westen en beïnvloedde op zijn beurt weer tal van filmmakers, van Sergio Leone tot Quentin Tarantino. De reikwijdte van de Japanse cinema is groter dan de lijst geconsacreerde grote namen; daarbuiten valt nog veel te ontdekken, zoals bijvoorbeeld het werk van Naruse (1905-1969). Zijn intense melodrama’s – met als belangrijkste muze actrice Hideko Takamine – spiegelen de veranderende positie van de vrouw in het naoorlogse Japan, dat tussen 1945 en 1952 werd bezet door de geallieerden onder leiding van de Amerikanen.

Het hoofdprogramma ‘MŪBII JAPAN: Tragische Liefdes in de Japanse Film’ – ‘mūbii’ is de fonetische aanpassing (‘Jap-lish’) van het Engelse movie – omvat twee van Naruses sleutelfilms, Late Chrysanthemums (1954) en Floating Clouds (1955). Ook is werk van latere, door Naruse beïnvloedde regisseurs te zien onder wie Kijū Yoshida, Shinji Sōmai en Hirokazu Kore-eda. Van tijdgenoten Kenji Mizoguchi en Keisuke Kinoshita, meesters van het melodrama, zijn ook films opgenomen. Het thema tragische liefde leent zich eveneens voor de vertoning van relatief onbekende films van de grootmeesters  Yasujirō Ozu en Akira Kurosawa; zelden wordt hun werk vanuit een romantisch perspectief bekeken.

MŪBII JAPAN opent vrijdag 25 september om 20.00 uur met de voorstelling  Floating Clouds (1955) van Mikio Naruse (, in aanwezigheid van  internationale gasten. Gedurende acht maandagavonden organiseert EYE in samenwerking met Universiteit Leiden een collegereeks over de geschiedenis van de  Japanse film, vanaf de vroegste stille films (1926) tot aan hedendaagse Japanse arthouseproducties. Na afloop van de colleges volgen filmvertoningen, een doorsnede van het MŪBII JAPAN-programma. Nieuwe Japanse films beleven hun (Nederlandse) première. Op 1 oktober brengt Lumière  Journey to the Shore van Kiyoshi Kurosawa uit in De FilmHallen (later in EYE). Our Little Sister, de nieuwe film van Hirokazu Kore-eda, gaat in december uit  in EYE, vergezeld van vroegere Kore-eda-titels uit de EYE-collectie. Lumière brengt een dvd-box uit met vijf films van Ozu, waaronder Tokyo Story ( Tōkyō monogatari, 1953).

 

Lees ook:Amstelveen: Japan Festival – zondag 23 oktober
Lees ook:Internationaal Film Festival Rotterdam
Lees ook:EYE opent Woody Allen retrospectief met Nederlandse première Irrational man
Lees ook:Alle films van Alex van Warmerdam in EYE Amsterdam
Lees ook:Film by the Sea Festival Vlissingen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>