Wie betaalt wat: 42 % jonge tieners praat er niet over

nederland19[1]Als kinderen van de basisschool naar de middelbare school gaan, worden ze vaak financieel zelfstandiger. Ze krijgen meer te besteden en gaan meer uitgeven. Toch heeft 42% van de jonge tieners niet gesproken over wie wat betaalt. Een gemiste kans. Praten over geldzaken is een goede manier om kinderen al vanaf jonge leeftijd financieel bewust te maken. Dit blijkt uit onderzoek van Platform Wijzer in geldzaken en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in het kader van de vierde editie van de Week van het geld die maandag 10 maart van start ging (bron: persbericht).

Acht van de tien scholieren krijgen meer zakgeld als ze naar de middelbare school gaan. Tegenover meer geld staan ook meer uitgaven. Eten en drinken, schoolspullen, de mobiele telefoon, leuke dingen doen, kleding, bijna alle uitgaven van jongeren nemen toe. Zo koopt 33% eenmaal per week iets te eten of drinken tijdens of na schooltijd, tegen 8% van kinderen op de basisschool. Maar dat betekent niet dat scholieren slechter of beter met hun geld omgaan. Middelbare scholieren maken minder vaak afspraken met hun ouders over de besteding van hun eigen geld (zakgeld, bijverdiensten, rapportgeld) dan basisschoolleerlingen: 28% tegen 19% op de basisschool. Daarnaast verandert het karakter van afspraken. Op de basisschool is de belangrijkste afspraak dat alle aankopen vooraf worden overlegd. Op de middelbare school zijn afspraken meer gericht op het scheppen van kaders: wat moet worden gekocht en wat mag wel en niet worden gekocht?

Een groot deel van de basisschoolleerlingen verwacht nog in gesprek te gaan over wie wat betaalt zodra ze naar de middelbare school gaan. Een groot deel van de middelbare scholieren geeft aan dat ze dit gesprek nooit hebben gevoerd, maar een groter deel van de ouders zegt van wel. Blijkbaar is dat niet voldoende overgekomen. Praten over geldzaken vormt een belangrijk onderdeel van de financiële opvoeding. Kinderen zien hun ouders als belangrijkste informatiebron als het gaat om geldzaken, zo blijkt uit eerder onderzoek van het Nibud. Op de weg naar zelfstandigheid vormt de overgang naar de middelbare school een goed moment om het gesprek aan te gaan. Uitgaven nemen toe en de controle van ouders neemt af. Kinderen krijgen meestal niet direct geldproblemen als ze naar de middelbare school gaan, maar kunnen (zo blijkt uit eerder onderzoek) als ze ouder worden onverantwoord financieel gedrag gaan vertonen. Met behulp van zakgeld, maar juist ook door te praten over geldzaken kunnen ouders hun kinderen al vanaf jonge leeftijd leren met geld om te gaan.

Lees ook:Maandag 14 maart opent koningin Máxima De Week van het Geld
Lees ook:Op voeten en fietsen naar school 2008
Lees ook:Ouders & Kids in de clinch om keuze gezellig dagje uit
Lees ook:Scholen in de startblokken voor Week van het geld 2015
Lees ook:Week van het Geld 2012

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>