TEFAF 2014 in MECC Maastricht

Vrijdag 14 tot en met zondag 23 maart vindt in de MECC in Maastricht de 27e editie plaats van TEFAF: The European Fine Art Fair (2015: klik hier). Wat in 1988 begon als bescheiden Europees evenement met 97 deelnemers en drie disciplines op het gebied van kunst en antiek, is uitgegroeid tot de belangrijkste jaarlijkse kunst- en antiekbeurs ter wereld. Van heinde en verre komen de rich & famous er voor over: donderdag worden op vliegveld Maastricht Aachen Airport een kleine 60 privé-jets verwacht voor de VIP-opening. TEFAF 2014 presenteert met 275 galeries uit 20 landen de beste kunstwerken uit een periode van 7.000 jaar die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn en weerlegt de vaak gehoorde mening dat het aanbod opdroogt. Ontdekkingen, werken die nooit eerder werden aangeboden en vele voorwerpen die bijzonder zijn vanwege hun zeldzaamheid en schoonheid: TEFAF biedt vele uitzonderlijke objecten (bron: persbericht).

Ieder object is van tevoren gekeurd door gespecialiseerde keuringscommissies met internationale experts op elk gebied. TEFAF voerde in 2000 als eerste het Art Loss Register in, de grootste databank ter wereld van gestolen kunst. Gestolen objecten worden onmiddellijk van de beurs verwijderd. TEFAF draagt het logo van ‘Antiquairs International’ uit Valkenburg (een valk) met een palet en penselen van ‘Pictura Fine Art Fair’. Deze twee internationale beurzen fuseerden in 1988 tot TEFAF, sindsdien ieder jaar in Maastricht. De beurs is alle dagen open van 11.00 tot 19.00 uur, de laatste zondag tot 18.00 uur. Tickets zijn aan de kassa te koop. De stad Maastricht biedt een uitgebreid cultureel randprogramma: During TEFAF.

TEFAF Paintings trekt altijd privé- en institutionele verzamelaars van het hoogste niveau. Een van de hoogtepunten bij Moretti, uit Florence, Londen en New York (stand 352) is een altaarstuk uit circa 1315 van de Meester van San Martino alla Palma, tijdgenoot van Giotto. Het atelier van Lucas Cranach was onder de adel geliefd vanwege de verleidelijke vrouwelijke naakten, zoals ‘Lucreatia’ van Lucas Cranach de Jongere (1515-1586), te zien bij Weiss Gallery uit Londen (stand 350). De tenhemelopneming van Maria door Guido Reni (1575-1642) is onlangs teruggevonden en te zien bij Jean-Luc Baroni Ltd uit Londen (stand 382). Robilant+Voena uit Londen en Milaan (stand 384) brengt ‘De berouwvolle Petrus’ door Giovanni Francesco Barbieri, alias Guercino (1591-1666). Een dubbelportret van Sir George Villiers and Lady Catherine Manners als ‘Adonis en Venus’ door Anthony van Dyck (1599-1641) is te zien bij de David Koetser Gallery uit Zürich.

De Matthiesen Gallery uit Londen (stand 381) toont een dubbelzijdige olieverfschets van Eugène Delacroix (1798-1863), met op de voorzijde een bruin paard en op de achterzijde penseelschetsen van een mannen- en een paardenhoofd. ‘Moulin de la Gallette’ bij Dickinson uit Londen (stand 402) van Vincent van Gogh (1853-1890) was voor het laatst tentoongesteld in 1965. Daarnaast staan een paar klompen die Paul Gauguin (1848-1903) sneed, vlak voor zijn eerste reis naar Tahiti. Hij zorgde voor sensatie door ze niet alleen in Pont-Aven te dragen maar ook in Parijs. TEFAF Antiques is, met een aanbod uit alle tijdperken en continenten, de grootste en meest gevarieerde beurssectie. Hoogtepunt is een tot dusver onbekende schaal uit de Yuan-dynastie (1279-1368), te zien bij Littleton & Hennessy Asian Art Ltd uit Londen, New York en Hong Kong (stand 269). Er zijn slechts twee andere exemplaren bekend en die bevinden zich in museumcollecties. Dr Jörn Günther Rare Books uit Stalden (stand 118) exposeert de bijbel van de Abdij van Aulne, rond 1245 in Noord-Frankrijk of de Zuidelijke Nederlanden gemaakt. Een albasten beeld uit de 15e eeuw is een hoogtepunt bij Julius Böhler uit Starnberg (stand 212): de heilige Anna met Maria en kind komt uit de Zuidelijke Nederlanden.

Peter de Grote schonk de grote verzilverde beker met deksel van rond 1575 aan een Engelse koopman, te zien bij Otto von Mitzlaff uit Wächtersbach (stand 131). Ook Wartski uit Londen (stand 242) heeft een link met deze tsaar: broches die deel uitmaakten van de Russische kroonjuwelen. Op de beurs zijn diverse antieke voorwerpen te vinden. Ben Janssens uit Londen (stand 202) exposeert een bronzen ritueel gietvat, een ‘he’, in de vorm van een gevleugeld dier. Het vat stamt uit de Zhou-dynastie, 475-221 v.Chr . Het oudste voorwerp op de beurs is een grote Egyptische vaas van zwart basalt uit de predynastieke periode (Nagada I) in de eerste helft van het 4e millennium v.Chr. en is te zien bij Sycomore Ancient Art uit Genève (stand 436). Cahn International uit Münchenstein (stand 422) toont een levensgrote, gespierde mannelijke torso uit Noordwest-Arabië uit de 4e-3e eeuw v.Chr. Bij Rupert Wace Ancient Art uit Londen (stand 421) is een zwartfigurige amfoor uit circa 510 v.Chr. te zien die voorheen in het bezit was van een broer van Napoleon.

Tot de toppers in de sectie TEFAF Haute Joaillerie behoort de grootste kameleondiamant ter wereld, met een gewicht van 31,32 karaat , die in een ring is gezet, te zien bij Chopard uit Amsterdam (stand 145). Dit jaar toont Graff uit Londen (stand 142) zijn collectie luxe horloges. In 2009 werd de sectie Design op de beurs geïntroduceerd en dit jaar is het TEFAF-kunstsymposium gewijd aan trends in 20e-eeuws design, zoals een eikenhouten stoel van Carlo Bugatti uit 1902 bij Galerie Ulrich Fiedler uit Berlijn (stand 601). Galerie Dansk Mobelkunst uit Kopenhagen (stand 600) toont ‘Chieftan Chair’, een stoel van Finn Juhl (1912-1989) en bij Galerie DOWNTOWN François Laffanour uit Parijs (stand 605) staat een ronde conferentietafel van Pierre Jeanneret.

Dit jaar is een van de vroegste werken in de sectie Paper een clair-obscur-houtsnede van Hendrick Goltzius (1558-1617), te zien bij E.H. Ariëns Kappers uit Amsterdam (stand 707). Fotografie neemt in deze sectie een belangrijke plaats in. Galerie Johannes Faber uit Wenen (stand 716) presenteert het portfolio Spuk (Haunting) van Germaine Krull (1897-1985) uit 1923. Galerie K uit Oslo (stand 713) brengt de sectie terug naar het nu met ‘Seamless Tube Production’ van Thomas Struth. Bij Tomasso Brothers Fine Art uit Londen en Leeds (stand 165) zijn drie werken te zien van Damien Hirst: ‘Black Sheep with Golden Horns’ (2009), ‘The Dance’ (2005-2006) en ‘Styx’ (2013). Galerie Henze & Ketterer uit Wichtrach en Bern (stand 446) toont een stilleven van Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) dat nooit eerder werd aangeboden op de markt. Sperone Westwater uit New York (stand 502) toont de sculptuur ‘Radio No. 1′ (1960) van Jean Tinguely (1925-1991), die eerder tot de collectie van Robert Rauschenberg behoorde. Ook uit de jaren ’60 is ‘Sidney Janis’ van Andy Warhol (1928-1987), bij Paul Kasmin Gallery uit New York (stand 445). Het TEFAF-publiek is de afgelopen jaren vertrouwd geraakt met Bill Viola ’s metafysische werken. Dit keer toont Kukje Gallery uit Seoul (stand 523) de kleurenvideo ‘Viola’s The Last Angel’ (2002).

Lees ook:TEFAF 2015 – Van Dürer tot Dalí en meer in Maastricht
Lees ook:Kunst -en antiekbeurs TEFAF 2009 Maastricht
Lees ook:TEFAF Maastricht – tot en met zondag 19 maart
Lees ook:TEFAF 2016 in MECC Maastricht
Lees ook:TEFAF 2010 in MECC Maastricht

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>