Den Haag Sculptuur 2010

IMG_20161012_124824Donderdag 17 juni 2010 start voor de 13e keer Den Haag Sculptuur, de beeldententoonstelling op het Lange Voorhout tot en met 12 september: een unieke Europese culturele manifestatie en onderdeel van The Hague Festivals (2013: klik hier). Omdat Spanje in de eerste helft van 2010 voorzitter van de Europese Unie is en België vanaf 1 juli, toont de expo werk van Manolo Valdés uit Spanje en Kim de Ruysscher uit België. Valdés heeft komend voorjaar een grote expositie in de tuinen van Chateau Chambord in Frankrijk en in december 2010 stelt hij in New York een groot aantal sculpturen tentoon. De Belg De Ruysscher werkt in zijn atelier in Den Haag aan marmeren beelden (bron: persbericht).

 

Manolo Valdés is in 1942 in Valencia geboren en bleek al jong een groot talent. In 1964 richt hij samen met Juan Antonio Toledo en Rafael Solbes de ‘Equipo Crónicas’ op, een belangrijke Spaanse Popartgroep in de jaren ‘60. Na het overlijden van Solbes in 1981 ontpopt Valdés zich als vooraanstaand kunstenaar met een eigen onnavolgbare stijl. Begin jaren ‘80 verhuist hij naar New York en wijdt zich naast schilderen ook aan  beeldhouwen. Zijn verfijnde, expressieve stijl richt zich vaak op onderwerpen uit de kunstgeschiedenis. Hij haalt figuren van welbekende kunstwerken uit de context: blaast ze op, geeft ze abstract weer en voegt ruwe penseelstreken en ongebruikelijke materialen toe. Zoals hij nooit een wit doek gebruikt bij het schilderen, zo begint hij evenmin met een steriel blok als basis voor een beeldhouwwerk.

 

Kim de Ruysscher is in 1973 geboren in Wilrijk, België. Hij woont sinds 2006 in Den Haag. Al vanaf zijn derde is hij bezig met stenen en kunst. Zo is hij vertrouwd geraakt met kubisme, realisme en expressionisme en zijn er parallellen tussen zijn werk, Vlaamse primitieven en Italiaanse kunst. Hij probeert het dagelijkse leven in zijn werk te vatten, met een educatief tintje. Hij refereert in zijn werk vaak naar kunstgeschiedenis en traditie, bijvoorbeeld het gebruik van marmer. De Ruysscher ziet vakbekwaamheid afnemen, mede door de oprukkende technologie. Zelf houdt hij vast aan ambacht, bedrevenheid en traditioneel beeldhouwen: zodoende wil hij een discussie starten over het belang van ‘arbeid’ in hedendaagse kunst. Zijn werk op het Voorhout heeft als thema ‘Rust’: een slapende persoon in een slaapzak, een rustende persoon op een zetel, een verlaten tafel, achter gelaten hoofdkussens en  een mijmerende vrouw.

 

Het Lange Voorhout bestaat sinds het begin van de 14e eeuw, toen de Kloosterkerk werd gebouwd. Het is genoemd naar de bossen in de omgeving en had direct haar karakteristieke L-vorm. Keizer Karel V liet in 1536 vier rijen lindebomen planten, die het de laan zijn statige uiterlijk gaven. In de volksmond werd het Lange Voorhout ook wel Lindelaan of  Lange Lindelaan genoemd: het versje ‘Liesje Leerde Lotje Lopen Langs de Lange Lindelaan’ herinnert hieraan. De gemeenschappelijke geschiedenis van België, Nederland en Spanje maakt het extra spannend en uitdagend om juist op het ‘Nederlandse’ Lange Voorhout, de Spaanse Manolo Valdés en de Belgische Kim de Ruysscher onder het groene bladerdak te laten exposeren.

Lees ook:Den Haag Sculptuur 2014
Lees ook:Prinses Beatrix opent Den Haag Sculptuur 2013: RUSSIA XXI
Lees ook:Den Haag Sculptuur presenteert Mexican Sculptures
Lees ook:Koningin Máxima en koningin Mathilde openen ‘Vormidable’ op Lange Voorhout Den Haag
Lees ook:Den Haag Sculptuur

1 Reacties // Reageer

One thought on “Den Haag Sculptuur 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>