AutoRAI 2011 van start in Amsterdam

IMG_20160511_174002Woensdag 13 tot en met zaterdag 23 april 2011 is de RAI in Amsterdam het domein van Autorai 2011. Dinsdag is er  een vakdag en ‘s avonds de officiële opening voor genodigden. Wat in 1899 begon als fietstentoonstelling, groeide uit tot het grootste tweejaarlijkse indoor publieksevenement van Nederland en één van de toonaangevende autobeurzen van Europa. In elf hallen zijn nieuwe ontwikkelingen uit de autobranche te zien. Nieuw is het AutoRAI Buitenpark met demo’s en terreinrijden. Motoren en scooters hebben een eigen hal: GoMotor 2011. Het RAI Elicium is het domein van Auto 2.0, met de focus op duurzaamheid. Nieuw is  ook het Hobbyplein. Het Klassieker Paviljoen wordt mooier dan ooit, de Supercar Paddock toont legendarische sportauto’s en kinderen kunnen terecht in het Telekids Paviljoen. Tickets: zie website. De NS zet extra lange treinen in en biedt voordeel bij reizen met de trein.

 

De aanschaf van een nieuwe auto maakt gelukkig: de gemiddelde Nederlander beoordeelt de aanschaf van een nieuwe auto met een ruime zeven. Dit blijkt uit onderzoek van AutoRAI onder duizend Nederlandse autoliefhebbers. Vrouwen blijken iets gelukkiger dan mannen: 7,5 tegen 7,2. Jonge mannen voelen zich nog iets gelukkiger met de aanschaf van hun, waarschijnlijk eerste, auto: zij geven het geluksgevoel een 7,8. Dat Nederlandse autobezitters op de AutoRAI niet alleen naar auto’s kijken die passen bij hun budget blijkt ook uit het onderzoek. Het ambitieniveau ligt hoog. De meeste mensen bezitten zelf een kleine, compacte of middenklasse auto, maar als geld geen rol speelten, kiezen zij voor een duurdere auto, zoals Audi, BMW, Mercedes, een sportwagen of een SUV/Terreinwagen. Slechts 2% kiest dan voor een auto uit de supermini klasse of een compacte sportieveling. (bron: persbericht).

 

De auto van onze buren houdt ons bezig: 1 op de 5 kan wel eens jaloers zijn op de auto van de buren. Bezitters van grote auto’s zijn vaker jaloers (27%) dan van een klein model (20%). Daarnaast weet 59% van de autoliefhebbers in welke auto de buren rijden (63% van de mannen); 14% van de mannen weet zelfs exact kleur, merk en bouwjaar van de auto ’van hiernaast’. Van de vrouwen weet dat slechts 5%. We zijn niet te spreken over het gedrag van medeweggebruiker:  40% vindt de Nederlandse bestuurder ongeduldig en egocentrisch. Een stuk minder kritisch zijn we over ons eigen rijgedrag: 78% vindt zichzelf sociaal achter het stuur.

 

We luisteren tijdens het autorijden graag naar muziek: 95%  luistert radio en 81% naar CD’s of MP3tjes. De radio kent ook minpunten: we storen ons aan het eindeloze gepraat over onzinnige onderwerpen (22%) en aan te veel (15%) en ‘irritante’ (17%) reclameblokken. Met de muziek zingt driekwart graag mee. ‘Radar Love’ van de Golden Earring staat fier bovenaan. Mannen tussen de 18 en 24 jaar horen het liefst ‘Beat it’ van Michael Jackson (37%) tijdens het rijden, vrouwen van die leeftijd ‘Bad Romance’ van Lady Gaga (42%). Volgens het onderzoek zijn bestuurders tijdens de rit amper bezig met sociale media als facebook, twitter en mailaccounts. Dat is populairder bij jongere bestuurders (18-24 jaar).
 


De Nederlandse autoliefhebber is het meest enthousiast over auto’s van Duits fabricaat. Zowel op de kenmerken veiligheid, uiterlijke schoonheid als kwaliteit kiest een meerderheid voor auto’s uit dat land. Japan loopt voorop in zuinigheid en innovatie. Italië levert volgens Nederland de snelste auto’s, Korea de goedkoopste.

Lees ook:AutoRAI 2011
Lees ook:AutoRAI 2009 gaat gewoon door
Lees ook:AutoRai 2013 gaat niet door
Lees ook:Top Gear live show in Amsterdam RAI
Lees ook:Autosalon Brussel

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>