Record aantal winkels en supermarkten doet mee aan de Fairtrade Week 2014

IMG_20161022_105654Een record aantal winkels en supermarkten doet mee aan de Fairtrade Week 2014. Zaterdag 25 oktober tot en met zondag 2 november staan Fairtrade producten in de schijnwerpers bij ruim 4.300 winkels. Niet alleen supermarkten als Albert Heijn, Jumbo, Lidl en PLUS maar ook formules als HEMA, Gall&Gall, Wereldwinkel en WAAR doen mee. Tijdens deze week kunnen consumenten profiteren van aanbiedingen op Fairtrade producten, variërend van Fairtrade gecertificeerde huismerk-artikelen als koffie, thee, chocolade tot A-merken als Fair Trade Original, Ben&Jerry’s, Tony’s Chocolonely en Bio+ (bron: persbericht).

Tijdens de Fairtrade Week worden allerlei activiteiten georganiseerd, zoals:

• Op 25 oktober krijgt onze hoofdstad Amsterdam de titel Fairtrade Gemeente in het Mövenpick Hotel,
• Op 26 oktober is er een Fair Fashion Festival in Fairtrade Gemeente Utrecht in samenwerking met Young & Fair,
• Op 27 oktober valt bij ruim 2 miljoen huishoudens een actiefolder op de mat met aanbiedingen van supermarkten en Wereldwinkels,
• Bakliefhebbers kunnen op 29 oktober deelnemen aan de fairtrade bakwedstrijd in Fairtrade Gemeente Sint-Michielsgestel,
• Leergierigen kunnen op 29 oktober naar de Max Havelaar Lecture op de Erasmus Universiteit Rotterdam over de sociale ondernemersdrang van Generatie Y,
• Op 30 oktober krijgt de gemeente Borne de titel Fairtrade Gemeente en op 1 november is de Gemeente Lochem aan de beurt.

Het doel van de week is eerlijke handel te stimuleren in de Nederlandse markt, waardoor meer boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden de kans krijgen om samen te investeren in een betere toekomst. De laatste jaren zit de groei er goed in, ook in 2013. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden, die aangesloten zijn bij het Fairtrade keurmerk, ontvingen in 2013 ruim € 5,4 miljoen ontwikkelingspremie uit de Nederlandse markt. Dat is een toename van 13 procent ten opzichte van 2012. Deze premie ontvangen boerenorganisaties bovenop de marktprijs en investeren zij naar eigen inzicht in onder andere trainingen ten behoeve van duurzame productie, gezondheidszorg en scholing. In 2009 sloegen de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels, Fair Trade Original en Stichting Max Havelaar de handen ineen om gezamenlijk de doorbraak van Fairtrade te realiseren. Deze doorbraakcampagne wordt gesteund door de Nationale Postcode Loterij.

Lees ook:Ruim 5.000 winkels doen mee aan de Fairtrade Week
Lees ook:Fairtrade Week 2013
Lees ook:95% respondenten Kromme Kieswijzer wil eerlijke bananen
Lees ook:BankGiro Loterij is een zegen voor musea
Lees ook:Drie Dwaze Dagen 2013 in de Bijenkorf

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>