‘Sporen van Smaragd’: tentoonstelling over spoorwegen in Indië in Spoorwegmuseum

IMG_20160515_134149Op 10 augustus 2017 is het precies 150 jaar geleden dat de eerste trein in Indonesië reed tussen de havenstad Semarang en Tangoeng op Java. Aanleiding voor het Spoorwegmuseum om met de tentoonstelling ‘Sporen van Smaragd’ in te gaan op de rijke historie van de Indonesische spoorwegen (impressie: klik hier). Met de restauratie van één van de topstukken van de tentoonstelling, een model van een Indisch rijtuig uit 1882, maakte Het Spoorwegmuseum deze week een start met de voorbereidingen. ‘Sporen van Smaragd’ is tot en met 10 november te zien (bron: persbericht).

Ondanks de vele geografische, technische, personele en financiële moeilijkheden opende de particuliere Nederlandsch Indische Spoorwegmaatschappij (NIS) op 10 augustus 1867 de eerste spoorlijn op de archipel tussen de havenstad Semarang en Tangoeng. Dit 25 km lange traject vormde het begin van spoorlijn naar de Vorstenlanden op Midden-Java. Daarna groeide vooral op Java het spoorwegnet gestaag, zowel door particulier Nederlands initiatief als door de investeringen van de Nederlandse staat. Deze raakte er meer en meer van overtuigd dat goede spoorverbindingen de export en industrie van de kolonie konden stimuleren en bovendien van militair-strategisch belang konden zijn. Een groot deel van het huidige spoor in Indonesië is tot 1942 aangelegd, beheerd en geëxploiteerd door Nederlandse spoorwegmaatschappijen, Nederlandse ingenieurs, Nederlandse architecten en veel Nederlands materieel. Dat gebeurde in de koloniale periode waarin Indonesië officieel Nederlands-Indië heette.

et Spoorwegmuseum beheert een unieke collectie van foto’s, objecten en modellen die getuigen van de Indische spoorgeschiedenis. Het 1:5 rijtuigmodel dat nu wordt gerestaureerd werd in 1882 gebouwd in de Werkplaats Buitenzorg van de Indische Staatsspoorwegen. Het rijtuig werd tentoongesteld op de Internationale Koloniale en Uitvoerhandel tentoonstelling die in 1883 in Amsterdam werd gehouden. Het model is vervaardigd naar een werkelijk bestaand type houten rijtuig van de Indische Staatsspoorwegen, dat in 1882 op het spoor verscheen. Nu steeds meer interesse ontstaat voor de koloniale periode, en het bovendien in 2017 precies 150 jaar geleden is dat de eerste trein in Indonesië reed, organiseert Het Spoorwegmuseum een tijdelijke tentoonstelling over dit onderwerp in samenwerking met diverse Nederlandse instellingen, de Indonesische spoorwegen en het Indonesische spoorwegmuseum in Ambarawa

Lees ook:Tong Tong Fair 2012 in Den Haag
Lees ook:Pasar Malam gaat ‘Tong Tong Fair’ heten
Lees ook:Tong Tong Fair 2010 in Den Haag
Lees ook:Koning en premier bij herdenking capitulatie Japan bij Indische Monument Den Haag
Lees ook:Tong Tong Fair 2013 in Den Haag

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>