Koop eens niets op Niet-winkeldag 2011

Zaterdag 26 november 2011, tijdens het drukste koopweekend van het jaar (Black Friday in de VS), is het voor de 20e keer Niet Winkeldag (2013: klik hier): een dag waarop koopjesjagers de kans lopen groepen consuminderaars tegen het lijf te lopen. De Canadees Ted Dave riep in 1992 de eerste Buy Nothing Day uit. Hij verdiende zijn geld in de reclamewereld, maar hij kreeg er genoeg van altijd maar mensen te moeten verleiden om iets te kopen. Hij begon een campagne tegen de consumptiecultuur, met als slogan ‘Doe mee door niet mee te doen’.

 

Zijn initiatief werd opgepikt door anderen en vindt inmiddels iedere laatste zaterdag van november in tientallen landen plaats: als ludieke actie tegen de Westerse consumptiecultuur met een serieuze ondertoon. Het gaat er de actievoerders niet om dat het publiek massaal binnen blijft en de hand op de knip houdt, maar om mensen erop te wijzen dat er meer in het leven is dat gelukkig kan maken dan een overdaad aan spullen. Op Nederlandse schaal: meer ruimte voor de ouderwetse Sinterklaasavond, met surprises en gedichtjes in plaats van een berg pakjes.

Lees ook:Niet-winkeldag op zaterdag 30 november
Lees ook:Niet-Winkeldag 2010
Lees ook:Koop niets! op niet-winkeldag zaterdag 29 november
Lees ook:Koop eens lekker niks op Niet-winkeldag: zaterdag 28 november
Lees ook:Niet-Winkeldag 2009

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>