Mogelijk komen er twee bruggen over het IJ naar Amsterdam-Noord

amsterdam[1]Sinds halverwege de 19e eeuw zijn er al plannen geweest om een brug over het IJ in Amsterdam te bouwen. Rond 1906 werden de plannen serieus, als onderdeel van de ontwikkeling van Amsterdam-Noord, maar ketsten uiteindelijk toch af. Nu lijkt het menens: de gemeente Amsterdam heeft de eerste stukken grond gereserveerd. Dit om latere speculatie tegen te gaan en om te voorkomen dat de grond snel wordt opgekocht.

Er zouden twee fiets- en voetgangersbruggen moeten komen om Noord met het centrum te verbinden: bij het Stenen hoofd in west en bij het Java-eiland, in het verlengde van de Jan Schaeferbrug. Dat blijkt uit een rapport dat de wethouders van verkeer en vervoer en van ruimtelijke ordening dinsdag hebben gepresenteerd. Er wordt verder nog onderzocht of een voetgangerstunnel onder het IJ tegenover het Centraal Station haalbaar is, net als de bouw van metrostation Sixhaven als extra stop van de Noord/Zuidlijn.

Aanleiding voor onderzoek naar nieuwe verbindingen is het sterk toegenomen gebruik van de veren over het IJ en de razendsnelle ontwikkeling van Stadsdeel Noord. De investeringen moeten worden terugverdiend door stijgende grondwaarden in Noord. Volgens het rapport ‘komen er in de komende decennia mogelijk 20.000 nieuwe woningen, 10.0000 nieuwe arbeidsplaatsen en allerlei grootstedelijke voorzieningen.’ Naar verwachting neemt het college zomer 2017 een definitief besluit.

Lees ook:Boorwerk tunnels Noord/Zuidlijn voltooid
Lees ook:Amsterdam: komt-ie er dan nu ècht, die brug over het IJ?
Lees ook:Autotunnel achter Amsterdam-CS in gebruik
Lees ook:Bijenkorf zet zich schrap tegen Noord-Zuidlijn
Lees ook:Mijlpaal bouw Noord/Zuidlijn Amsterdam – tunnel onder IJ is af

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>