Betuweroute bestaat tien jaar

kaart_betuwe_grootDe Betuweroute bestaat tien jaar: op 16 juni 2007 reed de eerste goederentrein op de speciaal voor goederenvervoer van Rotterdam naar Duitsland aangelegde spoorlijn. De eerste jaren viel het aantal goederentreinen op de lijn tegen, mede door de economische crisis. Daarnaast is het Duitse traject van de Beluweroute nog altijd niet klaar: dat zal pas in 2024 zijn.

De lengte van de route in ons land tussen Rotterdam en Zevenaar is 172 kilometer, in Duitsland tussen Zevenaar en Oberhausen 73 kilometer. Bij Zevenaar moeten de treinen over een stuk spoor dat ook voor gewoon treinverkeer is, maar het traject wordt uitgebreid van twee naar drie sporen. In juni begon ProRail met de aanleg van het laatste stukje spoor tussen Zevenaar en de Duitse grens. Eind 2018 moet de Betuweroute in ons land helemaal af zijn. De aanleg ervan begon in 1998 en was met 4,7 miljard euro twee keer zo duur als gepland. De lijn zou veel geld moeten opleveren. Treinen over het traject zijn sneller dan vrachtwagens een de Rotterdamse haven heeft hiermee een directe lijn met het Europese achterland.  De Betuwelijn maakt deel uit van een van de belangrijkste goederenlijnen in Europa, die eindigt in de Italiaanse havenstad Genua.

Lees ook:IJzeren Rijn komt er niet
Lees ook:Treinverkeer bij Utrecht ernstig ontregeld
Lees ook:175 jaar spoor: historische treinen Amsterdam-Haarlem en ‘Spoor’ in Spoorwegmuseum
Lees ook:NS heeft nergens spijt van
Lees ook:Uitgerekend in herfstvakantie veel werk aan spoor

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>