Amsterdam: komt-ie er dan nu ècht, die brug over het IJ?

IMG_20160505_153823Amsterdam-Noord breidt zo snel uit, dat de ponten overvol zijn. Plannen voor een brug over het IJ worden al sinds 1839 gesmeed. Toen was Noord nog weiland, maar een aannemer uit Monnickendam stelde een stenen brug voor zodat koopmannen uit onder meer Waterland en de Beemster makkelijk de Amsterdamse markt konden bereiken (foto: mei 2016, pontonbrug over het IJ zoals die er na de bevrijding in 1945 lag).

Het plan verdween in een la, net zoals zoveel andere plannen en schetsen van mogelijke bruggen. Nu lijkt het menens: het Amsterdamse gemeentebestuur wil een brug voor fietsers en voetgangers tussen het Java-eiland en Noord. Het zal nog wel even duren: aanbesteding, ontwerp en aanleg zullen zeker vijf jaar duren. Tot die tijd moeten extra ponten de grote drukte opvangen. De optie voor een tweede brug vanaf het Stenen Hoofd ten westen van het Centraal Station blijft voorlopig bij een plannetje. De keuze voor de oostkant ligt meer voor de hand: het IJ is daar minder breed en de brug zal de scheepvaart daar minder hinderen.

In Noord gaat de ontwikkeling van de NDSM-terreinen en Buiksloterham zo snel, dat de tweede brug wellicht al gauw meer dan een plannetje kan worden. Naast de A’DAM Toren (het voormalige Shell-gebouw) verrijzen woontorens en een groot congreshotel. In de buurt kan station Sixhaven aan de IJ-oever worden aangelegd. Die halte in de Noord/Zuidlijn ligt er in ruwbouw, maar de afbouw werd opgeschort om de totale metrolijn sneller klaar te krijgen. In 2020, twee jaar nadat de Noord/Zuidlijn is gaan rijden, kan het station worden afgebouwd. Daarnaast wordt onderzocht of een tunnel voor fietsers en voetgangers haalbaar is.

Lees ook:Nieuwe fiets/voetgangerstunnel onder Amsterdam CS geopend
Lees ook:Mogelijk komen er twee bruggen over het IJ naar Amsterdam-Noord
Lees ook:Brug over het IJ op Bevrijdingsdag niet gebouwd vanwege het weer
Lees ook:Wereldprimeur: invaren tunneldeel Noord/Zuidlijn onder Centraal Station
Lees ook:Autotunnel achter Amsterdam-CS in gebruik

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>