IJzeren Rijn komt er niet

Limburg juicht: de IJzeren Rijn wordt de eerstkomende twintig jaar niet opnieuw in gebruik genomen. De Duitse regering heeft er geen geld voor over om de vervallen 19e-eeuwse goederenspoorlijn tussen het Duitse Roergebied en Antwerpen op te krikken. De lijn loopt dwars door Midden-Limburg, onder meer door stadswijken in Weert en Roermond en door Nationaal Park de Meinweg.

 

Limburg heeft zich altijd verzet tegen treinen door dit gebied en zag geen enkel voordeel bij de IJzeren Rijn. De Limburgse gedeputeerde Bert Kersten reageert verheugd: ‘Opwaardering van de lijn zou honderden miljoenen kosten. En waarvoor? Voor zes keer niks!’ Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu zat er niet op te wachten. België eiste dat de lijn opnieuw in gebruik  werd genomen, op grond van een oud recht van overpad door Nederland naar Duitsland. Maar de Belgen ‘hebben een goed alternatief naar Duitsland, net ten zuiden van Limburg: de Montzelijn’, aldus Kersten: ‘Deze lijn heeft nog voldoende capaciteit voor goederentreinen over.’

Berlijn maakt wel geld vrij voor verbetering van de spoorlijn Venlo-Mönchengladbach. Het is een lang gekoesterde wens van de provincie Limburg om de verbinding Eindhoven-Venlo-Düsseldorf te verbeteren. De aanleg van een tweede spoor tussen Venlo en Mönchengladbach maakt die snelle verbinding mogelijk.

Lees ook:Betuweroute bestaat tien jaar
Lees ook:Nederlandse motorclub Satudarah verboden in Duitsland
Lees ook:Rijkswaterstaat: drie zwakke plekken langs snelwegen Limburg
Lees ook:Sneeuwval teistert Nederland
Lees ook:Eerste bekentenis in valkuilenzaak Helden

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>