Vijftig jaar STER reclameblokken op tv

IMG_20160518_105644Op 2 januari 1967 werd het allereerste STER (Stichting ether reclame) reclameblok op de Nederlandse publieke tv uitgezonden. Het eerste spotje was voor de Nederlandse Dagbladpers: ‘Zeven seconden geleden begon de reclame in de televisie. U wist het uit uw krant.’ Sindsdien is reclame niet meer weg te denken van de buis. En tussen alle irritante en saaie meuk in zaten pareltjes.

Door reclame rent niet iedereen meteen de deur uit om achter het aangeprezen product aan te gaan en omgekeerd zal niet iedereen iets laten staan omdat de reclame erover zo irriteerde. Maar er zijn pareltjes die in het collectieve geheugen zijn blijven plakken, zoals: de wraak nemende olifant van Rolo, Even Apeldoorn bellen, Biertjeeeee!, Foutje bedankt!, pitamientjes, Calvé pindakaas, wie is er niet mee groot geworden en Nespresso, ‘What Else’.

Menigeen herinnert zich bepaalde reclames bij het horen van de muziek die erbij gebruikt werd, zoals de reclames Grolsch, vakmanschap. De reclamewereld heeft haar eigen prijzen: de Gouden Loekie’s voor de moiste en grappigste reclames, de Effies voor de meest doeltreffende, en de Gouden Walnoot voor de reclame met de stekrste neurologische inpact: reclames die de hersenen tot bepaald koop gedrag prikkelen.

Lees ook:ReclameKlassiekers in de Beurs van Berlage
Lees ook:Beurs van Berlage: 100 jaar BN’ers in de Reclame
Lees ook:Veel condoleances voor Rijk de Gooyer
Lees ook:Sportjournalist Herman Kuiphof overleden
Lees ook:Museum van de Twintigste Eeuw Hoorn: 125 jaar Autoreclame

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>