Horecava 2017 speelt in op vraag naar duurzaamheid

IMG_20160511_174002Maandag 9 tot en met donderdag 12 januari vindt in de RAI Amsterdam de 61e editie plaats van de Horecava, de nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie. Thema is ‘Proef de toekomst‘. Technologische ontwikkelingen en trends in de horeca volgen elkaar steeds sneller op en ‘gaan hand in hand met ambacht en duurzaamheid’. De consument vraagt steeds meer naar lekker eten van dichtbij en waar alles vandaan komt wat op het bord ligt. In het nieuwe paviljoen Van Bron tot Bord in Nederland staan lokale en duurzame producten centraal (bron: persbericht).

Zie ook: Gouden Koksmuts voor restaurant La Rive

Driekwart van de horecabezoekers vindt een duurzaamheidskeurmerk een goed idee, bleek uit onderzoek. ‘Als gasten de keuze hebben uit restaurants met zo’n keurmerk, dan gaan zeven op de tien hier rekening mee houden’, aldus beursmanager Luuk Scholte. ‘Duurzaamheidsaspecten zijn voor bezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Ruim acht op de tien bezoekers vindt voedselverspilling belangrijk. Diervriendelijke en seizoensproducten worden door tweederde genoemd en het gebruik van regionale producten en milieuvriendelijkheid zijn voor zes op de tien bezoekers belangrijk. De ondernemers schatten deze aantallen telkens lager in.’ Het onderdeel No Waste Village staat geheel in het teken van praktische oplossingen voor voedselverspilling.

‘Over het gebruik van foodprinters zijn horecabezoekers nog sceptisch’, vertelt Scholte. ‘Bijna tweederde van hen verwacht dat gerechten uit de foodprinter minder lekker smaken en/of een chemische bijsmaak hebben.’ Het thema Proef de toekomst’ sluit aan bij dit onderwerp. De vakbeurs laat zien welke technologische ontwikkelingen, sferen, smaken en services de horecabranche klaarstomen voor de toekomst. Op het InnovationLAB worden robots gepresenteerd, die worden gebruikt in de facilitaire en hospitality wereld.

Een andere uitkomst ging over blurring. Scholte: ‘De huidige consument wil overal en op elk moment van de dag kunnen eten en drinken, de grens tussen horeca en retail vervaagt daardoor steeds meer. Bijna driekwart van de horecabezoekers ziet zichzelf in de toekomst een maaltijd gebruiken bij een ‘niet-horeca-locatie’. Locaties waar al eten wordt verkocht, liggen het meest voor de hand, zoals retail (bakker, slager, groentewinkel 40%) en supermarkt (28%). Voor een kwart is een tuincentrum of een ziekenhuis/verzorgingshuis een serieuze optie.’ Op de beurs is er veel aandacht voor blurring: de segmenten Koffie en Brood en Thee & Cacao staan dit jaar samen in één hal, omdat de traditionele bakkerswinkel steeds vaker transformeert naar een bakery/café-omgeving.

Andere opvallende resultaten:

  • Horecabezoekers letten bij het uit eten gaan vooral op sfeer/ambiance, gastvrijheid en prijs.
  • Vrouwelijke restaurantbezoekers vinden gezonde gerechten belangrijker dan mannen, terwijl bij mannen gastvrijheid meer een rol speelt.
  • Horecabezoekers hebben verschillende ideeën over ‘uit eten’ in de toekomst. Er wordt gedacht aan technologische aspecten die het bestelproces of de bereiding gaan versnellen/veranderen en het uit eten gaan onpersoonlijker maken. Er zijn ook horecagasten die juist verwachten dat sfeer en ambiance er toe blijven doen, en dat niet de techniek, maar gezondheid en duurzaamheid belangrijk worden.
  • Horecaprofessionals verwachten dat nieuwe technologieën gaan zorgen voor meer gemak en snelheid, die aansluiten op de wensen van gasten. Ook verwachten ze dat het in de toekomst gaat om creëren van beleving.

In het segment Bakkerij heeft de Bakkerij van de (V)Oorsprong als primeur de komst van twee wedstrijdteams. Het BoulangerieTeam en het Nederlands Patisserie Team hebben samen een viennoiserie product ontwikkeld en laten dit proeven aan de bezoekers die de recepten mee naar huis mogen nemen. In de stand van het Bakery Institute is te wat er mogelijk is op het gebied van viennoiserie, brood, chocolade en ijs. De bezoekers kunnen aan lange tafels aanschuiven om deel te nemen aan een korte kennis- en inspiratiesessie. Tijdens de beurs vinden continu demonstraties plaats en zorgen wedstrijdteams en studenten van het Bakery Institute voor unieke producten voor zes eetmomenten: ontbijt, koffie, lunch, petit four, high tea en borrelmoment.

Het paviljoen Boon & Blad bestaat uit een kas waar de bezoeker in zes stappen wordt meegenomen in het hele proces van koffie: van het oogsten van de bes tot aan de presentatie en bereiding in de koffie & thee bar. Bezoekers kunnen drie keer per dag meedoen aan een cup tasting waarbij ze de uiterste verschillen in kwaliteit kunnen proeven en uitleg hierover krijgen. En er zijn dagelijks meerdere workshops over koffie en thee. Bakkerij van de (V)Oorsprong levert Sweet Pastries zodat de bezoekers kunnen proeven wat foodpairing inhoudt: hoe versterken koffie en zoetigheden elkaar? Bij de Barista Bonanza worden de nieuwste koffietrends gepresenteerd door internationale barista’s.

Het InnovationLAB op de Horecava krijgt een nieuwe invulling. Met het thema Food & Hospitality 2020 geeft de Horecava samen met partners haar visie op de ontwikkelingen in vier markten: On the Move, Facilitair, Leisure en Retail/blurring. Naast seminars met inspirerende sprekers zijn er per markt innovaties en nieuwe concepten in de praktijk te zien. In het Theater op het InnovationLAB vinden dagelijks seminars plaats voor 200 genodigden, waarin de laatste trends en ontwikkelingen aan bod komen in vier markten: On the Move, Facilitair, Leisure en Retail/blurring.

Het Experience gedeelte is voor iedereen toegankelijk en geeft per markt de visie op de toekomst aan de hand van praktijkvoorbeelden. De bezoeker kan alles zien, proeven en beleven. Er is een presentatie van alle nominaties voor de Horecava Innovation Award 2017. Op de eerste beursdag, maandag 9 januari, wordt de winnaar bekendgemaakt. Bij de Start-up lane presenteren alle innovatieve start-ups, die aansluiten op het thema, zich op één plek.

Lees ook:Horecava: vakbeurs voor vakbroeders
Lees ook:Maandag 11 januari start zestigste Horecava in RAI Amsterdam
Lees ook:Horecava 2015 in Amsterdam RAI
Lees ook:Horecava is een must voor de horeca
Lees ook:Horecava 2011 in de RAI

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>