Bezoekers van de Uitmarkt (zaterdag 26 en zondag 27 augustus) kunnen een 3D-foto van zichzelf en elkaar maken bij een kolossale driedimensionale reproductie van Van Goghs wereldberoemde schilderij Amandelbloesem. Zo vraagt het Van Gogh Museum aandacht voor dé tentoonstelling die in het voorjaar van 2018 te zien is: Van Gogh & Japan (bron: persbericht).
Uitmarkt 2017
Bezoekers van de Uitmarkt 2017 staat een spectaculair fotomoment te wachten. De wereldberoemde boom waar Van Gogh zijn schilderij Amandelbloesem uit 1890 op baseerde, is door de Nederlandse scenograaf Vera Selhorst in samenwerking met Brandwacht en Meijer vertaald naar een driedimensionaal object. Het meet 4 bij 4 meter en is beschilderd in de stijl van de grote schilder. Hier kunnen bezoekers middels een speciale installatie een 3D-foto van zichzelf onder de boom laten maken.
Op vrijdag 25 en zaterdag 26 augustus van 19 tot 22 uur kunnen bezoekers van de Uitmarkt picknicken onder en rond de driedimensionale amandelbloesem. Bezoekers zijn uitgenodigd zelf hun sushi en kleedje mee te nemen, het museum verzorgt voor ieder een glaasje sake. Het evenement Picknick onder Van Goghs Amandelbloesem | Bring your own Sushi volgt de Japanse traditie van Hanami Picknicks: picknicken onder de bloeiende bloesems. Toegang is gratis, de capaciteit is beperkt. Mee info: https://www.facebook.com/events/162876334261983.
Historische achtergrond
In het werk Amandelbloesem is de invloed van Japan op Vincent van Gogh zichtbaar en dit onderwerp staat dan ook centraal in dé tentoonstelling van 2018: Van Gogh & Japan. Met dit schilderij brengt het Van Gogh Museum eerbetoon aan zijn eigen oprichter: Amandelbloesem werd door Van Gogh geschilderd naar aanleiding van de geboorte van zijn neefje (de zoon van broer Theo van Gogh), de uiteindelijke oprichter van het Van Gogh Museum.
Programma Van Gogh Museum 2017-2018
Nederlanders in Parijs 1789-1914, van 13 oktober 2017 t/m 7 januari 2018
Parijs! Al eeuwenlang is de lichtstad een bron van inspiratie en raakt het de harten van miljoenen mensen wereldwijd. In de 19de eeuw – de tijd van grote omwentelingen op het gebied van politiek, wetenschap en kunst – trok de Franse hoofdstad kunstenaars aan uit heel Europa. Nieuwe generaties verlieten hun geboorteland en trokken naar de plek waar het allemaal gebeurde. In de groots opgezette tentoonstelling Nederlanders in Parijs 1789 – 1914 laat het Van Gogh Museum de Franse hoofdstad zien door de ogen en harten van acht Nederlandse kunstenaars. Er worden meer dan 130 werken getoond van grote namen (David, Géricault, Corot, Monet, Degas, Van Gogh, Van Dongen, Picasso, Mondriaan, Cézanne en Braque) tot minder bekende kunstenaars (Van Spaendonck, Van Dael, Scheffer, Tassaert, Jongkind, Sisley, Kaemmerer, Boldini, Boudin, Breitner, Signac, Sluijters, Israëls). Een keur aan bruiklenen – afkomstig uit diverse musea en privécollecties uit Frankrijk en de Verenigde Staten en vaak voor het eerst in Nederland – zijn te bewonderen vanaf 13 oktober.
Van Gogh & Japan, van 23 maart 2018 t/m 24 juni 2018
Vincent van Gogh schiep zijn eigen beeld van Japan door het bestuderen van Japanse kunst, het verzamelen en kopiëren van Japanse prenten en discussies met andere kunstenaars. Hij gebruikte Japanse prenten om zijn eigen werk een nieuwe richting te geven. De tentoonstelling Van Gogh & Japan laat stap voor stap zien hoe Van Gogh het Japanse voorbeeld naar zijn eigen hand zette. Op deze wijze definieerde hij zichzelf als modern kunstenaar en positioneerde hij zich tegenover kunstenaars als Emile Bernard en Paul Gauguin. De omvang, de aard en het belang van Van Goghs eigen Japanse prentenverzameling komen uitvoerig aan bod, net als de wijze waarop de prenten hem hielpen om zijn vormentaal te vernieuwen.
Programma De Mesdag Collectie 2017-2018
Sinds 1990 is De Mesdag Collectie onderdeel van het Van Gogh Museum. Op het programma voor 2017-2018 staat:
Nederlanders in Barbizon. Maris, Mauve, Weissenbruch, van 27 oktober 2017 t/m 7 januari 2018
In de tentoonstelling Nederlanders in Barbizon besteedt De Mesdag Collectie aandacht aan de Nederlandse kunstenaars die naar de omgeving van het Franse dorp Barbizon reisden en daar werk maakten geïnspireerd door de ongerepte natuur. Landschapschilders trokken vanaf de jaren dertig van de 19de eeuw steeds vaker naar buiten om in de vrije natuur te werken. Ze wilden het ongerepte landschap weergeven zoals het voor hun ogen verscheen. Het dorp Barbizon en het bos van Fontainebleau nabij Parijs vormden daarvoor een perfecte plek en waren dan ook een geliefd oord bij Franse kunstenaars. Nederlanders in Barbizon in De Mesdag Collectie is een deelthema van de tentoonstelling Nederlanders in Parijs, 1789 – 1914 in het Van Gogh Museum.
Lees ook:‘Nederlanders in Barbizon. Maris, Mauve, Weissenbruch’ – vanaf 27 oktober in De Mesdag Collectie Den Haag
Lees ook:De Mesdag Collectie: ‘Nederlanders in Barbizon. Maris, Mauve, Weissenbruch’
Lees ook:Nu en verwacht in Van Gogh Museum en Mesdag Collectie Den Haag
Lees ook:Van Gogh Museum: ‘Nederlanders in Parijs 1789 – 1914′
Lees ook:Vallotton in Van Gogh Museum