Van oorsprong was de Oude Kerk in het Amsterdamse wallengebied een havenkerk van waaruit schepen werden gedoopt, waar gebeden werd voor een behouden thuiskomst en talrijke zeelieden en zeehelden een laatste rustplaats vonden. Met dit gegeven als leidmotief brengt Sarah van Sonsbeeck van 19 mei tot 17 september de zee terug in de Oude Kerk (bron: persbericht).
Wat verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk in Amsterdam met het actuele vraagstuk van migratie? Deze vraag bracht Kunstenaar Sarah van Sonsbeeck op de verweving van de Oude Kerk met de zee. Vroeger was de kerk niet alleen een van de weinige publieke, overdekte plekken waar zeilen en netten konden worden hersteld en zeehelden begraven werden. Ook werd het tongewelf met scheepstimmertechnieken vervaardigd als een omgekeerde romp van een boot. Traditioneel heet het middengedeelte van het gebouw dan ook niet van niets ‘het schip’. In de kerk zijn bovendien fragmenten van beschilderingen te vinden die ook op zeemanstatoeages voorkwamen. Met deze tentoonstelling doet de zee opnieuw intrede in de kerk, om de bezoeker tot nadenken te stemmen over de vroegere, én huidige betekenis van het monumentale gebouw.
Reddingsdekens
In 2012 maakte Van Sonsbeeck haar Anti Drone Tent uit reddingsdekens, een materiaal gebruikt om het lichaam warm te houden en waaronder men onzichtbaar wordt voor drones. De actualiteit rondom vluchtelingen heeft de betekenis van de gouden Mylar deken beduidend veranderd. Regelmatig tonen mediabeelden vluchtelingen verpakt in goud, als geabstraheerde vormen, na een verschrikkelijke overtocht op zee. Het is dit gouden, beschermende materiaal, zowel opzichtig als flinterdun, waarop Van Sonsbeeck reflecteert in de Oude Kerk, een eeuwenoud gebouw dat van origine ook bescherming en behuizing biedt.
arah van Sonsbeeck
Sarah van Sonsbeeck (1976) studeerde architectuur aan de TU Delft (MA) en deed een bachelor visuele kunst aan de Gerrit Rietveld Academie. Van 2008 tot 2009 was ze een van de residenten van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam. Haar werk was onder andere te zien in galerie Annet Gelink, Amsterdam (2017 & 2013); de Nederlandsche Bank, Amsterdam (2013); Boijmans van Beuningen, Rotterdam (2013); Van Abbemuseum, Eindhoven (2012); Museum Abteiberg, Mönchengladbach (2011); De Paviljoens, Almere (2009) en Stedelijk Museum, Amsterdam (2009).
Oude Kerk
De Oude Kerk is het oudste gebouw van Amsterdam, midden in het beroemde, historische centrum van Amsterdam, de Wallen. Op deze plek staat sinds 2013 hedendaagse kunst centraal in een doorlopend programma van monumentale, site-specifieke tentoonstellingen. De Oude Kerk legt in haar programma verbindingen tussen erfgoed en kunst, verleden en heden, en biedt zo gelegenheid tot contemplatie en verwondering. Zij toont hedendaagse kunst die een relatie aangaat met de cultuurhistorische waarden en (vermeende) betekenissen van de Oude Kerk.
We may have all come on different ships, but we’re in the same boat now (quote toegeschreven aan Ds. Martin Luther King)
Sarah van Sonsbeeck, Oude Kerk
19 mei t/m 17 september 2017
Oude Kerk, Oudekerksplein (de Wallen), Amsterdam
prijs: 10 euro (Museumkaart, ICOM card, I Amsterdam City card, stadspas vrij entree)
openingstijden: 364 dagen per jaar dagelijks van 10 – 18 uur, zondag 13 – 17:30 uur
Lees ook:Oude Kerk Amsterdam lanceert vernieuwende luisterroute met actrice Halina Reijn
Lees ook:Oude Kerk Amsterdam toont nieuw werk Marinus Boezem
Lees ook:Iswanto Hartono van 29 september tot en met 15 november in de Oude Kerk
Lees ook:Prinses Beatrix opent Museumkwartier ’s-Hertogenbosch
Lees ook:Temporary Stedelijk krijgt vervolg