Van Gogh Museum: ‘Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair’

IMG_20160502_143245Vrijdag 3 maart opent in het Van Gogh Museum in het teken van Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair (trailer: klik hier). De groots opgezette tentoonstelling van de fin de siècle prentencollectie van het museum toont meer dan 250 prenten, onder meer van Bonnard, Chéret, Steinlen en Toulouse-Lautrec en wereldberoemde affiches als Le Chat Noir en Le Moulin Rouge, schilderijen, foto’s en objecten. De bezoeker waant zich in het kosmopolitische Parijs van het fin de siècle, destijds de ‘artistieke hoofdstad van de wereld’. Het Van Gogh Museum beheert sinds 2000 een van de mooiste collecties fin de siècle prenten ter wereld, die vanwege hun lichtgevoeligheid slechts sporadisch worden getoond. Nu schitteren ze tot en met 11 juni in de tentoonstellingsvleugel (bron: persbericht).

Zie ook: vooraankondiging Nationale Museumweek

Bloeiperiode
Aanvankelijk werd prentkunst in Frankrijk voornamelijk gebruikt om kunstwerken te reproduceren voor een groot publiek, maar in de tweede helft van de 19de eeuw werd elke druk gezien als een op zichzelf staand kunstwerk. Het fin de siècle (1890-1905) geldt als bloeiperiode van de prentkunst. Vrijwel de complete avant-garde experimenteerde ermee. Prenten, affiches en zelfs illustraties voor goedkope tijdschriften bereikten alle lagen van de Parijse samenleving. De prenten dienden niet alleen als zelfstandige kunstwerken in het domein van de elite, maar waren ook te bewonderen in de straten van Parijs.
 
Magische werelden
Prenten wordt gezien als een niche in de wereld van de hoge kunsten, maar Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair laat zien hoe kunst en afbeeldingen in Prijs anno 1900 naadloos in elkaar overgingen. De bezoeker maakt een reis door twee tegengestelde werelden – de weelderig interieurs van de elite en de straat met het opwindende uitgaansleven. Binnen werden prenten door welgestelde verzamelaars met haast meditatieve aandacht bekeken, buiten met een vluchtige blik van de passant. Dit overkoepelende verhaal over de Parijse prentenwereld rond 1900 is nog nooit op zo’n complete manier verteld in een tentoonstelling, prachtig vormgegeven door Maarten Spruyt. De expositie vergde zes jaar onderzoek en twee jaar voorbereiding. Na 11 juni reist de tentoonstelling door naar het Mitsubishi Ichigokan Museum in Tokio.

Duisternis en decadentie
Beneden waan je je in de mondaine wereld van het fin de siècle. Hier werden de prenten bekeken en bewaard in de intimiteit van rijk gedecoreerde interieurs. Er zijn er vier gecreëerd, gebaseerd op interieurs uit deze periode. Indrukwekkend is Bibliothèque (1890) uit Musée d’Orsay: een uitbundig vormgegeven metershoge kast met sculpturen van naakte vrouwen, waarin kostbare boeken en prenten van een particuliere verzamelaar werden bewaard. Het verborgen bestaan – ver weg van de censuur in die tijd – maakte dat kunstenaars zich vrijer voelden om in hun prenten meer prikkelende of duistere onderwerpen uit te beelden.

Op de bovenverdieping maakt de binnenwereld voor het moderne leven uit die tijd op straat, waarin affiches, bladmuziek en tijdschriftillustraties met hun felle kleuren, grote letters en krachtige silhouetten om aandacht schreeuwden. Affiches worden op wanden getoond tegen afbeeldingen van historische straatbeelden van Parijs. Hoogtepunt is het affiche De straat van Steinlen, met  7,5 m2 een waar ‘fresco voor de massa’. Levensgrote affiches met beeltenissen van beroemde artiesten verleidden de voorbijganger het nachtleven in. De reis wordt afgerond met een laatste interieur, waarin te zien is hoe ook de publieke prentkunst door chique verzamelaars werd binnengehaald. Hier werden de prenten in speciale meubels bewaard of opgehangen als wanddecoratie. Tenslotte worden prenttechnieken behandeld in een apart technisch kabinet, met als eyecatcher de originele lithopers van artistiek meesterdrukker Auguste Clot (1858-1936).

Lees ook:Vallotton in Van Gogh Museum
Lees ook:Salomo’s verdwenen tempel in Bijbels Museum
Lees ook:Nu en verwacht in Van Gogh Museum en Mesdag Collectie Den Haag
Lees ook:EYE presenteert: Jean Desmets droomfabriek – De avontuurlijke jaren van de film (1907–1916)
Lees ook:Gauguin en vrienden in Van Gogh museum

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>