Dubbeltentoonstelling ‘De Aquarel’ in De Mesdag Collectie Den Haag en Teylers Museum Haarlem

Zaterdag 21 februari tot en met 7 juni bieden De Mesdag Collectie Den Haag en Teylers Museum Haarlem een dubbeltentoonstelling: De Aquarel (trailer: klik hier). De 19e eeuw is dé eeuw van de aquarel. Bekende kunstenaars als Mauve, Israëls en Breitner brachten het medium tot volle bloei. De dubbeltentoonstelling toont topstukken uit eigen en andere collecties van de grootste Nederlandse 19de-eeuwse meesters. In beide musea is een breed overzicht van het oeuvre van deze bekende Nederlandse kunstenaars te zien, van zeer precies geschilderde aquarellen tot sfeervolle impressionistische en atmosferische landschappen. Werken die vanwege hun kwetsbaarheid zelden te zien zijn en bij een groot deel van het publiek daardoor nog onbekend zijn (bron: persbericht).

De bijzondere dubbeltentoonstelling toont een uniek kijkje in de depots van beide musea waar de aquarellen vanwege de grote kwetsbaarheid meestal verblijven. In beide tentoonstellingen is te volgen hoe de aquarel een steeds voornamere plaats innam in het 19de-eeuwse kunstleven, met een enorme rijkdom in onderwerpen, stijl en techniek. Naast de impressionistische en atmosferische landschappen uit de Haagse School, blonken kunstenaars als Alma Tadema en Bles uit in juist onvoorstelbaar precies geschilderde aquarellen. Voor alle kunstenaars geldt dat de landschappen, interieurs en stadsgezichten die zij met water en pigment op papier vastlegden, tot de hoogtepunten in hun oeuvres behoren.

De tentoonstelling bij De Mesdag Collectie gaat in het kader van het Mesdag-jaar in op de belangrijke rol van Hendrik Willem Mesdag als vervaardiger, verzamelaar en promotor van de aquarel. Jarenlang was hij als oprichter en bestuurslid de stuwende kracht achter de Hollandsche Teekenmaatschappij, een kunstenaarsvereniging speciaal voor de belangrijkste aquarellisten. Hij zond eigen werk in voor de jaarlijkse tentoonstellingen en kocht tot 1903 tientallen tekeningen van andere kunstenaars. Ruim 45 werken – aquarellen uit eigen collectie en bruiklenen van musea en particulieren – laten zien hoe de aquarel een steeds belangrijkere rol innam in het 19e eeuwse kunstleven.

In De Mesdag Collectie zijn maar liefst dertien werken van Anton Mauve bewaard gebleven, toentertijd al een zeer succesvol kunstenaar van de Haagse School. Zijn mooiste aquarellen worden getoond, waaronder ‘Schapen in de stal’. Daarnaast zijn werken te zien die oorspronkelijk tot Mesdags privé-collectie behoorden en bij particuliere verzamelaars werden teruggevonden, zoals ‘Moeder en kind’ van Albert Neuhuys. In 1880 kocht Mesdag dit werk op de tentoonstelling van de Hollandsche Teekenmaatschappij, na zijn dood werd het geveild en onlangs werd het teruggevonden bij een particulier.

Het Teylers Museum geeft de ontwikkeling van de Nederlandse aquarel in de 19e eeuw weer door een panoramisch beeld te schetsen. Centraal staat de ontwikkeling van de aquareltechniek die zich ontwikkelde van ‘gekleurde tekeningen’ van romantische meesters als Koekoek, naar meer impressionistische waterverf-schilderingen van de Haagse School. Het museum bezit zelf een grote collectie aquarellen die werden verzameld door de toenmalige conservator Hendrik Jacobus Scholten, zelf ook een vaardig aquarellist. Naast de tentoonstelling organiseren beide lezingen, workshops en rondleidingen.

Lees ook:Museum Mesdag heropend als De Mesdag Collectie
Lees ook:‘HedenHaags, ik zie ik zie wat hij niet ziet’ – De Mesdag Collectie Den Haag
Lees ook:Mesdagjaar officieel van start gegaan
Lees ook:‘Nederlanders in Barbizon. Maris, Mauve, Weissenbruch’ – vanaf 27 oktober in De Mesdag Collectie Den Haag
Lees ook:De Mesdag Collectie lanceert nieuwe website

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>