Donderdag 5 februari gaat ‘Big Eyes‘ in Nederlandse filmhuizen (waaronder van Pathé) in première (trailer: klik hier). De nieuwste film van regisseur Tim Burton (‘Alice in Wonderland’ en ‘Charlie and the Chocolate Factory’) gaat over het waar gebeurde verhaal van één van de grootste kunstfraudes van de 20e eeuw. In de jaren ’50 en ’60 wordt kunstenaar Walther Keane beroemd door zijn raadselachtige schilderijen van kinderen met enorme ogen. Uiteindelijk blijkt dat hij nooit één penseelstreek op het doek heeft gezet en dat zijn vrouw Margaret de schilderes is. Jarenlang hield het duo de hele wereld voor de gek.
Het verhaal wordt verteld vanuit de ogen van Margaret. In een kleurrijke setting komt The American Dream tot leven: een jonge moeder vlucht met haar dochtertje weg bij haar man. Met een paar zelfgemaakte schilderijtjes onder de arm strijkt ze neer in San Francisco en ontmoet een man die zich als schilder voordoet. Hij ruikt het grote geld, als hij haar werk van kinderen met grote ogen ziet. Ze trouwen en hij doet zich voor als de maker van haar kunstwerken. De werken vinden gretig aftrek, maar daarnaast ontdekt Keane dat posters en ansichtkaarten van de kunstwerken óók goed verkopen, lang voor Andy Warholl dat bedacht.
Warholl zelf zei ooit: Wanneer het grote publiek iets mooi vindt, dan is dat kunst.’ Later zou iemand als Jeff Koons gretig voortborduren op het grensgebied tussen kunst en kitch. De kunstwereld haalde de neus op voor de kinderen met de grote ogen. Wat voor ‘kunst’ mocht doorgaan, bepaalden kunstcritici, zoals de invloedrijke John Canaday van de New York Times. Snobistische kunstkopers met een dikke geldbuidel volgden blindelings dit soort critici. De kinderen met de grote ogen zouden de musea niet halen, maar het grote publiek vond ze prachtig.
Oscarwinnaar Christopher Waltz speelt bedrieger Keane zo geloofwaardig dat ik hem graag een oplawaai had willen verkopen. Oscargenomineerde Amy Adams zet met haar Margaret een ‘echte’ jaren ’50-vrouw neer: onderdanig, maar niet ten koste van alles; uiteindelijk overwint haar vrijheidsdrang. In de kleurrijke settings met al even kleurrijke personages valt één meisje op: een droevig, grauw, mager meisje. Dochter Jane, als kind gespeeld door Delaney Raye, als tiener door Madeleine Arthur. Zij stond model voor alle kinderen met de grote ogen, zij ontdekt het bedrog en zij is het die haar moeder overhaalt met de waarheid naar buiten te treden. In het American Dream-verhaal, waar de kleurrijke kinderen met de grote ogen zorgen voor grof geld, villa’s met zwembaden, drank en feestjes, zit het kindmodelletje om wie het gaat achter een grauwsluier verscholen. Mét grote ogen, dát wel.
Lees ook:Keane treedt op in Ahoy
Lees ook:Wereldpremière musical Petticoat in Carré
Lees ook:The Best of Keane 6 november live vanuit Berlijn in negen Pathé bioscopen
Lees ook:Tweeduizend jaar oud Meisje van Yde komt tot leven met Gouden Hologram tijdens Nationale Museumweek
Lees ook:Amerikaanse eert Elburg