Museum Prinsenhof Delft eert Jan Schoonhoven

image001Op donderdag 26 juni is het honderd jaar geleden dat Jan Schoonhoven in Delft het levenslicht zag. Om deze geboortedag te vieren, heeft Museum Prinsenhof het linoleumwerk ‘Leda en de Zwaan‘ laten restaureren. Van 26 juni tot en met 17 augustus is het werk na 42 jaar weer te zien: in de Waalse kerk. De 100e honderdste geboortedag van Schoonhoven is de aanleiding voor een aantal Delftse culturele instellingen (Museum Prinsenhof Delft, expositieruimte 38CC, de Vak Centrum voor de Kunsten, DOK Kunst en Filmhuis Lumen) om de Delftse kunstenaar te eren met tentoonstellingen en activiteiten (bron: persbericht).

Jan Schoonhoven heeft zijn hele leven in Delft gewoond. Hij voelde zich sterk verbonden met de stad, al zagen Delft en het grote publiek hem niet direct als groot kunstenaar. Samen met de Delftse kunstenaar Bram Bogart richtte hij de Nederlandse Informele Groep op en in de jaren ’60 de Nulgroep, met Armando, Henk Peeters en Jan Henderikse. Schoonhoven kreeg naam door zijn witte reliëfs en is tegenwoordig een begrip in de internationale kunstwereld. Op 31 juli 1994 stierf hij in Delft. Schoonhoven ontwierp het linoleumwerk ‘Leda en de Zwaan’ voor een studentenhuis van de huidige TU Delft. Daar hing het lange tijd, maar in 1972 gebruikten de studenten het werk als dartboard. Bijna kwam het bij het grof vuil terecht, maar de Delftse kunstenaar Ben Hoezen wist dat te voorkomen.

In 1972 kocht Museum Prinsenhof Delft ‘Leda en de Zwaan’ aan. Enige tijd hing het in De Volle Maan, destijds het moderne kunstcentrum van het museum. Toen dat door bezuinigingen sloot, verdween het linoleumwerk uit zicht. In 2012 startte het museum een restauratietraject. Het werk is schoongemaakt en geconsolideerd, ontbrekende stukken linoleum zijn aangevuld en de achterzijde is verstevigd. In de presentatie ‘Meesters in Innovatie’, onderdeel van het vernieuwde Museum Prinsenhof Delft, zijn twee reliëfs van Schoonhoven opgesteld. Als lid van de Nulgroep, maakt Schoonhoven doodgewone objecten bijzonder door (delen ervan) in herhaling te zetten. Hierdoor geeft hij betekenis aan het alledaagse, iets waar ook de Delftse meesters uit de zeventiende eeuw zich mee bezig hielden.

In 2015 organiseren Museum Prinsenhof Delft en het Stedelijk Museum Schiedam samen twee tentoonstellingen over leven en werk van Jan Schoonhoven. Het citaat uit een artikel uit Delftsche Courant van 29 februari 1972 geeft mooi de vervlechting van Jan Schoonhoven met Delft weer: ‘Ik kan niet buiten Delft, Ik voel (me) met die stad verbonden, met al die ouwe steentjes ervan. Er is pas een foto van me gemaakt waar ik een sigaretje sta te draaien op het Agathaplein. Daar hoor ik, weet je wel? Ik heb Delft nodig, de straten en straatjes, de café’s en de wolkenluchten boven de stad.’

Lees ook:Vermeer komt thuis: ‘Het Straatje’ na 320 jaar terug in Delft
Lees ook:Museum Prinsenhof Delft: half miljoen voor Pieter de Hooch tentoonstelling
Lees ook:Tentoonstellingen van Museum Het Prinsenhof in 2014 multimediaal
Lees ook:Museum Prinsenhof Delft zet crowdfunding in
Lees ook:Recordaantal bezoekers Museum Prinsenhof Delft

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>