De nieuwe metrolijn in Amsterdam vordert gestaag en bereikte dit weekend een nieuwe mijlpaal: het boren van de tunnels voor de Noord/Zuidlijn is voltooid. In de loop van zaterdag 1 december bereikte de boor ‘Victoria’ de zuidkant van het toekomstige metrostation Rokin en voltooide daarmee het boren van de laatste tunnel vanaf de Vijzelgracht. Onlangs kwam de tunnel onder het IJ ook al klaar.
Sinds maart 2010 boorden de tunnelboren Gravin, Noortje, Molly en Victoria op dieptes tussen de 20 en 30 meter onder de oude stad een tunnelverbinding van Amsterdam-Noord naar de Zuidas. Het boren verliep zonder al te veel problemen. De gemeente had een stroppenpot van 200 miljoen klaarliggen voor calamiteiten, zoals het verzakken van gebouwen, maar houdt een aanzienlijk bedrag over. Alleen bij de Vijzelgracht ging het mis: een aantal panden verzakten en moesten worden ontruimd. De planning is dat de eerste metro in 2017 door de Noord/Zuidlijn rijdt van station Amsterdam-Zuid naar het Buikslotermeerplein.
Lees ook:Opening Noord/Zuidlijn Amsterdam opnieuw uitgesteld
Lees ook:Bijenkorf zet zich schrap tegen Noord-Zuidlijn
Lees ook:Wereldprimeur: invaren tunneldeel Noord/Zuidlijn onder Centraal Station
Lees ook:Laatste open dag Noord/Zuidlijn voor opening in juli
Lees ook:Eerste stukje Amsterdamse Noord/Zuidlijn klaar