Wereldprimeur: invaren tunneldeel Noord/Zuidlijn onder Centraal Station

IMG_20160511_192203Dinsdag 31 mei 2011 is het Noordzeekanaal de hele dag gestremd. Dan wordt het eerste tunnelelement voor de Noord/Zuidlijn van de Suezhaven in het Westelijk Havengebied over het IJ naar het Centraal Station verscheept. Daar wordt het 130 meterlange gevaarte in de zinksleuf onder het station getrokken. Volgens vakblad Cobouw zelfs een wereldprimeur: tunnels worden overal afgezonken, maar nooit eerder onder een gebouw, laat staan een Rijksmonument.

 

Het zal bijna niet mogelijk zijn om vanaf de stationszijde van het IJ iets van het invaren te zien, meldt de website van de Noord/Zuidlijn: daarvoor is er teveel auto –en busverkeer. Vanaf de overkant (Amsterdam-Noord) is het invaren waarschijnlijk beter zichtbaar. De tunnel naar Noord is daarmee nog niet klaar: de overige elementen worden eind van het jaar in het IJ afgezonken. Naar verwachting is het in 2013 mogelijk door de tunnel van het station naar Noord te lopen.

Lees ook:Mijlpaal bouw Noord/Zuidlijn Amsterdam – tunnel onder IJ is af
Lees ook:Boorwerk tunnels Noord/Zuidlijn voltooid
Lees ook:Autotunnel achter Amsterdam-CS in gebruik
Lees ook:Nieuwe fiets/voetgangerstunnel onder Amsterdam CS geopend
Lees ook:Noord/Zuidlijn Amsterdam kan jaar eerder af zijn

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>