ProRail krijgt nogal een de Zwarte Piet toegespeeld, als er iets misgaat met het treinverkeer. Vandaag zijn de rollen omgedraaid en laat de spoorbeheerder zijn tanden zien. ProRail dreigt het spoor te sluiten voor goederentreinen, als het goederenvervoer niet snel veiliger wordt. In een jaar tijd waren er maar liefst vier ongelukken met goederentreinen op het spoor. Directeur Bert de Klerk zegt in de Volkskrant: ‘Het Nederlandse spoor gaat op slot voor goederenvervoerders als zij niet heel snel extra veiligheidsmaatregelen nemen.’ Hij geeft de sector tot 1 januari de tijd om orde op zaken te stellen: ‘Anders plant ik de rode vlag voor ze op het spoor.’
‘Dit soort ongelukken komt normaal gesproken eens in de tien, twintig jaar voor. Nu hebben we er vier binnen een jaar. Er is dus echt iets aan de hand.’ Klerk vindt dat er te vaak met ondeugdelijk materieel wordt gereden en dat machinisten de trajecten waarop ze rijden beter moeten kennen. ‘De branche moet een voorbeeld nemen aan de luchtvaart’, vindt de directeur. ‘Als daar een boutje of moertje loszit, gaat een toestel niet de lucht in. Op het spoor wordt gewoon doorgereden.’ De botsing bij Barendrecht tussen twee goederentreinen was het vierde grote treinongeluk in één jaar tijd. Daarbij kwam een machinist om het leven. Het ongeluk afgelopen maart bij Vleuten was volgens Klerk een ramp geweest, als de ontspoorde trein een personentrein had geraakt. Ook in Venlo en Amsterdam-Muiderpoort waren de afgelopen twaalf maanden ongelukken met goederentreinen.
Lees ook:Treinverkeer Amsterdam weer normaal
Lees ook:NS heeft nergens spijt van
Lees ook:Eerste trein rijdt op de Tweede Maasvlakte
Lees ook:ProRail moet worden opgeheven
Lees ook:Pittige prijsstijging treinkaartjes